Strippenkaart in Amsterdam per 3 juni passé
AMSTERDAM - Reizigers in het openbaar vervoer kunnen vanaf 3 juni in de stadsregio Amsterdam niet langer gebruik maken van een strippenkaart.
Vanaf die datum is de ov-chipkaart het enige vervoer- en betaalmiddel in tram, bus en metro, heeft demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) dinsdag aan de Tweede Kamer laten weten.
De hoofdstedelijke metro was afgelopen najaar al helemaal overgestapt op de chipkaart. Op verzoek van de Stadsregio Amsterdam volgen nu ook de andere ov-mogelijkheden.
Eurlings schrijft aan de Kamerleden dat inmiddels vaststaat dat door de overgang naar de chipkaart de kosten voor de reizigers niet zullen oplopen.
Eerder stelde hij een commissie in die dat moest onderzoeken. Die commissie-Kist is tot de conclusie gekomen dat de overgang in Amsterdam naar de nieuwe kaart 'opbrengstneutraal' is.
De Stadsregio Amsterdam is ingenomen met het besluit. ''We zijn heel blij met de toestemming van Eurlings om helemaal over te gaan op de ov-chipkaart'', zei een woordvoerster. ''Wij zijn er al een hele tijd klaar voor.''
De komende tijd werkt de Stadsregio er samen met vervoersbedrijven GVB, Arriva en Connexxion hard aan om de reizigers te informeren over het verdwijnen van de strippenkaart.
Zo komen er acties om de kaarten op te maken, want volgens de zegsvrouw zijn ze na 3 juni echt niet meer bruikbaar. Verder zijn er onder meer spotjes te zien bij de lokale media, komen er posters in de stad te hangen en doen de betrokken partijen er alles aan om de aanschaf van de ov-chipkaart te stimuleren.
Na Rotterdam is Amsterdam straks de tweede stad in Nederland waar de ov-chipkaart het enige geldige vervoersbewijs is in metro, tram en bus.
De minister heeft het verzoek om de strippenkaart af te schaffen getoetst aan tal van criteria zoals beveiliging, faciliteiten voor begeleiders, soepele overgang voor reizigers en de 'opbrengstneutraliteit'. Een stadsregio mag de strippenkaart pas afschaffen, als aan al die criteria wordt voldaan.
Eerder is afgesproken dat zodra de ov-chipkaart het enig vervoer- en betaalmiddel is in een regio, reizigers binnen een jaar met die kaart moeten kunnen reizen in heel Nederland.
Het feit dat sinds 11 februari van dit jaar in Rotterdam uitsluitend met de ov-chipkaart wordt gereisd, betekent dat uiterlijk per 11 februari 2011 het reizen met deze kaart in bus, tram, metro en trein in heel Nederland mogelijk moet zijn.
(Bron)
En het is niet duurder. Gek genoeg zijn mijn standaardreizen binnen de stad met chip 2 tot bijna 4 keer zo duur als met een (grote) strippenkaart. Waar is het dan zoveel goedkoper geworden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten