donderdag, februari 26, 2004

Soldaat vocht 5 maanden met 5 kogels in Irak

Welgeteld vijf kogels voor vijf maanden oorlog aan het front in Irak. Verder geen handwapens, geen telefoon of landkaart. Enkel een mobieltje dat niet werkte. Met die uitrusting vocht een Britse soldaat vijf maanden aan het front in Um Qasr, Az Zubayr en Basra.
"Ik stapte uit het vliegtuig met vijf kogels in mijn geweer en hiermee moest ik naar de strijd in Um Qasr. De kogels vlogen langs mijn oren en terugvuren kon ik niet, het was behoorlijk angstaanjagend."
Bijkomend probleem was de verkeerde camouflagekleur. Zijn peloton moest met groene wagens de woestijn in. Een beter mikpunt heeft de vijand niet. "Voor de rest hadden we ook niks, tenzij een mobieltje maar daar konden we in Irak niets mee aanvangen."
Het Britse ministerie van Defensie erkent dat er problemen waren met de uitrusting van de troepen en een onderzoek in december toonde het ook al aan. "We geven toe dat er problemen waren, het was een wijze les," besluit een defensiewoordvoerder.
(Bron)

Geen opmerkingen: