vrijdag, november 16, 2007

"Manager zorgt voor cynisme op de werkvloer"


"Cynisme is geen persoonlijkheidskenmerk maar een houding die mensen aannemen als zij de organisatie waar ze werken wantrouwen. Dat gebeurt als ze voor de zoveelste keer worden geconfronteerd met meeslepende plannen waar uiteindelijk niets van terechtkomt." Dat stelt bedrijfskundige Fons Naus waarover het Financieele Dagblad bericht.
Het is volgens Naus een misverstand dat cynisme contraproductief is. "Een zeker beroepscynisme kan de kwaliteit van hun werk verbeteren. De productiviteit van een organisatie hoeft er niet onder te lijden als er veel cynici werken. Dat wil niet zeggen dat zo'n organisatie een ernstig probleem heeft. Dat probleem ontstaat pas als de leiding van bedrijf of instelling niet doet wat zij zegt te zullen doen. Er ontstaat wantrouwen. Die kan worden voorkomen als het management een goed verhaal kan houden. In de praktijk gebeurt dat vaak niet. Mensen voelen zich niet serieus genomen en keren zich af."
Afgelopen jaren is de band met de werkgever zakelijker geworden. "De werkgever zingt nog wel het oude lied van saamhorigheid, maar handelt er niet meer naar. Banen voor het leven worden niet meer vergeven, het gaat nu om flexibilisering. Mensen hebben het gevoel dat principes van rechtvaardigheid, eerlijkheid en waardering voor goed werk niet worden nageleefd. Denk aan de topmanager die spreekt over de organisatie als een familie, maar wiens loon tegelijkertijd veel sneller stijgt dan dat van de overige medewerkers. Dergelijke situaties knagen aan het zelfbeeld en cynisme is dan een manier om met dit spanningsveld om te gaan."
Inmiddels heeft zich een nieuwe generatie werknemers gemeld die geen waarde hecht aan het wij-gevoel dat werkgevers met sleets enthousiasme proberen uit te venten. Zij kiezen voor de leukste baan en het leukste salaris, en als die bij de buurman te vinden is, dan gaan ze naar de buurman. "Die ontwikkeling zou kunnen betekenen dat het cynisme bij organisaties zal afnemen," oppert Naus. "Mensen hebben geen enkele binding met het bedrijf en stappen meteen op als iets ze niet bevalt. In dat scenario wordt het cynisme, dat nu nog een kwalijk fenomeen is, een futiel probleem."
(Bron)

Geen opmerkingen: