woensdag, november 18, 2009

Achter mijn tuin is een smal pad, met aan beide kanten schuttingen, aan mijn kant en aan de kant van overbuur A.
Ik heb een grote kronkelwilg staan, die dit seizoen weer gesnoeid/geknot moet worden. In die wilg groeit een bosrank (wilde clematis met kleine witte bloemetjes, op zich mooi maar nogal rappe groeier), tegen A's schutting groeit bruidssluier.
Ik was net even buiten om voor de zekerheid een loszittend scherm van de schutting vast te zetten, met die wind die voorspeld wordt waait het anders geheid weg.
En jawel... Dat schuttingdeel staat iets voorbij het einde van het pad, waar een speelveldje is en een goeie lantaarn. Maar direct ervoor, laatste stukje van het pad, is aardedonker want de wilg hangt flink over en de bruidssluier groeit fijn in de wilg: een prachtige berceau, oftewel loofgang.
Gevolg: je loopt van een enorme plas licht een zeer donker met groen overdekt paadje in (en ik ben al nachtblind...), de lantaarn aan de andere kant staat pas aan de straatkant, dus ook flink verderop.
Ik heb wel een tijd achter m'n tuin gestaan om sterren te kijken, wel grappig als je dat ongehinderd kunt doen op een paar meter van een hele heldere lamp ;-)
Ik had al eens bij wijze van grap aan A voorgesteld zo'n loofgang te maken, dat vond ie geen goed idee (hoewel ik me nu realiseer waarom er ineens zoveel minder mensen achterlangs fietsen en brommen: die worden gevangen door de takken ;-)). Dus deze winter een flinke klus: wilg terugzetten (is 3 verdiepingen hoog, mag wel weer op schuttinghoogte afgezet worden, zeg 2 meter) en de klimplantboel tegelijkertijd wat ontwarren (met ontzag voor de klimroos maar die is nog niet zo groot).
Heeft er iemand nog wat houtjes nodig? Er ligt ook nog wat essenhout en daar komt nog wat (vers) bij. Nog even en ik moet een tuinhaard gaan aanleggen...

Geen opmerkingen: