donderdag, september 23, 2010

Kritiek Rover op noodoefening NS

AMSTERDAM – Reizigersverenging Rover heeft kritiek geuit op de test die de Nederlandse Spoorwegen (NS) willen uitvoeren met een nooddienstregeling voor slecht weer. Rover noemt de overlast voor reizigers "buitenproportioneel".
Volgens de NS is het belangrijk om de noodoefening uit te voeren voordat er echt sneeuw valt.
De NS en spoorbeheerder Prorail laten op zondag 10 oktober de treinen in het hele land volgens een nooddienstregeling rijden. Dit noodschema is het gevolg van de problemen op het spoor door de vele sneeuwval van vorig jaar.
Treinen rijden die dag alleen op korte trajecten waardoor reizigers vaker moeten overstappen.
De NS spreken tegenover NU.nl van “een van de grootste logistieke operaties op het spoor”.
Rover bekritiseert het feit dat de NS en Prorail een fysieke test willen uitvoeren. “We vinden het onacceptabel om reizigers onnodig te duperen. Deze test kan beter worden vervangen door een computersimulatie”, meent Chris Vonk van de reizigersvereniging.
“Daarover hebben we een principieel verschil van mening”, reageert NS-woordvoerder Herbert Brinkman. Rover onderschat volgens hem de “complexiteit van de test”. “Een aangepaste dienstregeling heeft grote gevolgen voor al het personeel en het materieel. Dat moet je hebben geoefend voordat er echt sneeuw op het spoor ligt.”
De NS verwachten dat de nooddienstregeling voor de helft van de reizigers een vertraging van vijf minuten betekent. In negen procent van de gevallen zou dit kunnen oplopen naar een half uur of meer.
“Ik snap dat Rover dat vervelend vindt”, zegt Brinkman. “Zij zijn er voor de reizigers. Maar over een aantal maanden ondervinden de reizigers hier juist voordeel van.”
De aangepaste dienstregeling en de oefening zijn onderdeel van een pakket van maatregelen van minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings om de problemen van het treinverkeer tijdens de wintermaanden terug te dringen.
Zo heef Prorail ruim tweeduizend wisselverwarmers opgeknapt of vervangen. Het gaat vooral om wissels op cruciale knooppunten. De NS heeft 1500 treinen beter bestand gemaakt tegen sneeuw en ijs. 670 intercitydubbeldekkers krijgen filters om te voorkomen dat stuifsneeuw in de elektrische installaties terechtkomt.
(Bron)

Geen opmerkingen: