woensdag, maart 31, 2004

Gratis kopiëren remt cd-verkoop niet

AMSTERDAM - Het gratis uitwisselen van muziek via internet heeft geen aantoonbaar negatief effect op de legale verkoop van cd's. Als uitwisselingsprogramma's zoals Kazaa al gevolgen hebben, is dat het stimuleren van de cd-verkoop. Dat schrijft Trouw op basis van onderzoek van Amerikaanse wetenschappers van de Harvard Business School en de universiteit van North-Carolina.
De grote muziekmaatschappijen voeren al langere tijd harde campagnes tegen de mensen achter Kazaa en de gebruikers daarvan, omdat die verantwoordelijk zouden zijn voor de dalende cd-verkopen. De omzet van de muziekindustrie zakte in 2002 met 7 procent, en vorig jaar is de omzet vermoedelijk weer verder afgenomen.
De onderzoekers concluderen echter dat de muziekindustrie geen schade lijdt door het vele kopiëren, waardoor er ook geen schadevergoeding kan worden geëist. De wetenschappers hebben 17 weken lang gemeten welke muziek via (Amerikaanse) internet-servers werd uitgewisseld. Zij telden 1,7 miljoen nummers. Er bleek geen verband te bestaan tussen het aantal keren dat een liedje werd gedownload en het aantal keren dat de cd waarop dat nummer staat werd gekocht.
In het ergste geval leidt het 5.000 keer downloaden van een nummer tot één minder verkochte cd. Door alle gratis muziek zou de Amerikaanse muziekindustrie twee miljoen cd's per jaar minder verkopen, een fractie van de ruim 800 miljoen cd's die in het onderzoeksjaar 2002 in de VS werden verkocht.
(Bron)

Geen opmerkingen: