vrijdag, september 07, 2007

Rompslomp bij aanvraag uitkering blijft

DEN HAAG - Burgers die WW of bijstand aanvragen, zijn de komende jaren niet gevrijwaard van administratieve rompslomp en instanties die telkens opnieuw om dezelfde gegevens vragen.
Het blijkt niet mogelijk om dit jaar te regelen dat het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), uitkeringsinstantie UWV en gemeenten al hun gegevens kunnen uitwisselen in een elektronisch klantdossier van de aanvrager.
Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken) zegde donderdag toe aan de Tweede Kamer dat hij de komende maanden in "een groeipad" zal uitstippelen hoe gegevens van uitkeringsgerechtigden bij verschillende instanties aan elkaar gekoppeld kunnen worden in hun eigen digitale dossier.
Zo zal het volgens de bewindsman nog tot 2010 duren voordat de basisadministratie van gemeenten volledig in de dossiers verwerkt kunnen worden.
De bewindsman wil wel al wettelijk regelen dat de overheid zoveel informatie bundelt in de digitale klantendossiers, zodat aan aanvragers van een uitkering maar één keer dezelfde gegevens gevraagd hoeft te worden.
Mensen moeten ook hun eigen dossier kunnen inzien, zodat ze sneller bij instanties kunnen aankloppen als er iets niet klopt en zien dat ze recht hebben op (extra) hulp.
Maar zowel regeringspartijen CDA en PvdA als oppositiepartijen VVD en SP voelen er weinig voor om een wet aan te nemen, waarvan onduidelijk is wanneer die uitgevoerd kan worden.
Zij vrezen ook dat administratieproblemen bij de Belastingdienst en het UWV, extra roet in het eten gaan gooien.
Aboutaleb erkende dat door problemen bij de overdracht van taken van het uitkeringsinstituut naar de fiscus bijvoorbeeld loonsgegevens voorlopig niet direct beschikbaar zijn in de digitale dossiers.
Daarvan schrokken vooral CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt en zijn SP-collega Paul Ulenbelt. "Mensen worden dus nog lastig gevallen met echt ingewikkelde vragen en om weer de loonstrookjes van de laatste laatste veertien maanden in te leveren", aldus Omtzigt.
Ulenbelt: "We hebben het niet over een postcode of rekeningnummer. Die kennen mensen vaak uit hun hoofd. Daar zit de irritatie niet."
(Bron)

Geen opmerkingen: