maandag, januari 21, 2008

Kortere treinreis gaat meer kosten

DEN HAAG - De reistijd met de trein tussen de Randstad en andere delen van het land kan omlaag, maar het gaat meer kosten en langer duren voordat het zover is. Dat blijkt uit een brief die minister Camiel Eurlings (Verkeer) maandag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Eind 2006 kondigde Karla Peijs, de voorganger van Eurlings, aan dat ze 70 miljoen euro wilde investeren in een reeks maatregelen om in de periode 2007-2009 de reistijden van en naar Groningen, Eindhoven en Zuid-Limburg te verbeteren.
Daarmee voerde ze een motie uit van de Kamerleden Eddy van Hijum (CDA) en Sharon Dijksma (PvdA, tegenwoordig staatssecreatris Onderwijs). De snelheid moet op een aantal trajecten omhoog naar 160 kilometer per uur (nu maximaal 140). Daarnaast investeert het ministerie miljoenen euro's in extra perrons, inhaalsporen en aanpassingen van 'spoorbogen', bochten in het spoornetwerk.
Spoorbeheerder ProRail schat de kosten van met name de aanpassingen van de spoorbogen "aanzienlijk hoger" in dan in een raming die in 2006 werd gemaakt, aldus Eurlings. De CDA-bewindsman maakt niet duidelijk welk budget ProRail hiervoor nodig denkt te hebben en hoeveel meer dat is in vergelijking met de oude prognose.
Eurlings verwacht dat de treinverbinding tussen de Randstad en Groningen er eind dit jaar fors op vooruit gaat. ProRail gaat bij Beilen een wachtspoor aanleggen voor goederentreinen, zodat intercity's niet langer worden opgehouden.
Reizigers pakken daardoor zeven minuten tijdwinst en er ontstaat ruimte voor een tweede snelle intercitydienst tussen Zwolle en Groningen.
Medio 2009 kunnen treinen 160 kilometer per uur rijden tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer. Dat levert een minuut reistijdvermindering op.
De minister wil 30 miljoen euro uitgeven aan een nieuw spoorbeveiligingssysteem tussen Almere Oostvaarders en Lelystad, zodat treinen daar vanaf 2012 ook 160 kilometer per uur kunnen rijden. Tegen die tijd moet ook de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) klaar zijn en neemt de reistijd van en naar het noorden nog verder af. Op de Hanzelijn wordt de maximumsnelheid ook 160.
(Bron)

Geen opmerkingen: