vrijdag, juli 16, 2010

Kritiek op lichter maken Facebookfoto's

NEW DELHI - Een applicatie op het onlinevriendennetwerk Facebook, waarbij gebruikers digitaal de huid op hun profielfoto's lichter kunnen maken en donkere vlekken kunnen wegwerken, heeft in India tot veel kritiek geleid.
De applicatie met de titel 'Transfrom Your Face On Facebook' is onderdeel van een campagne van Vaseline om reclame te maken voor producten voor mannen die de huid lichter zouden moeten maken.
De obsessie met huidskleur speelt in de Indiase samenleving een grote rol: een lichtere huid wordt onder meer geassocieerd met de hoogste kaste, de Brahmanen.
''Het bericht dat zij overbrengen is dat je een goede baan zal krijgen, een promotie en een mooie en trouwe vrouw, als je een lichte huid hebt'', verklaarde Radhakrishnan Nair, redacteur van een Indiaans mannenmagazine en criticus van de reclames.
De culturele voorliefde voor een lichtere huid komt niet alleen naar voren in reclames. Zo wordt in de huwelijksadvertenties van de Indiase kranten veelal dezelfde voorkeur voor een toekomstige huwelijkspartner genoemd. Bij het maken van paspoortfoto's wordt er vaak een gratis ''lightening service'' aangeboden.
De markt voor crèmes die de huid lichter maken, beloopt in India volgens de internationale marktonderzoeksgroep Nielsen per jaar 500 miljoen dollar (ruim 388 miljoen euro). De verkoop van dit soort mannenproducten steeg vorig jaar met 25 procent. Voor vrouwenproducten was dit 17 procent.
Behalve de crèmes brengen ook speciale bleekmiddeltjes voor het gezicht en chemische behandelingen in India veel op.
(Bron)

Die middeltjes en behandelingen kunnen vreselijke gevolgen hebben (zalfjes met chloor erin en zulke dingen meer).

Geen opmerkingen: