dinsdag, januari 27, 2004

Boete voor Emile Ratelband wegens beledigen agent

ARNHEM - De politierechter in Arnhem heeft maandag Emile Ratelband veroordeeld tot een geldboete van 130 euro. Ratelband kreeg de sanctie opgelegd omdat hij op 17 juni 2003 een hoofdagent van politie beledigde.
Dat gebeurde toen deze agent Ratelband aanhield omdat hij zonder vaarbewijs op de Rijn voer. Ratelband had die dag in Lobith pech met zijn boot en peddelde in zijn roeiboot naar zijn huis in Arnhem.
Vijftig meter voor zijn huis werd de slechts in zwembroek geklede goeroe aangehouden met het verzoek zijn vaarbewijs te tonen. Een verzoek om het thuis te mogen ophalen of desnoods te faxen werd afgewezen en er werd een bekeuring uitgedeeld.
Ratelband vond het gedrag van de agent erg kinderachtig. Volgens de bekende Nederlander wilde de politie hem alleen op de bon slingeren omdat de agent dan een leuk verhaal voor in de kroeg had. Hij schold de diender daarom onder meer uit voor "etterbak, irritant, vervelend mannetje en schijtlaars". Ratelband weigerde principieel om de bekeuring van 130 euro te betalen en liet de zaak voorkomen voor de rechtbank.
"Ik geef toe dat ik mij niet netjes heb gedragen", stelde Ratelband maandag. "Normaal betaal ik gewoon een bekeuring, maar ik heb deze zaak laten voorkomen omdat ik een signaal aan de politie wil afgeven dat zij ook eens naar hun eigen omgangsvormen moeten kijken. Zeker in deze tijd waarin iedereen het heeft over normen en waarden."
(Bron)

Beetje flauw om een boete uit te delen op zo'n moment (hoewel, had dat vaarbewijs dan niet eigenlijk op die boot moeten liggen, in plaats van thuis?), maar nog flauwer om dan te gaan schelden.

Geen opmerkingen: