vrijdag, september 30, 2005

Illegale arbeid bij 15 procent uitzendbureaus

DEN HAAG - Ruim een op de zeven uitzendbureaus die het afgelopen jaar zijn onderzocht door de Arbeidsinspectie, was betrokken bij illegale arbeid. Dat heeft de Arbeidsinspectie vrijdag bekendgemaakt.
Inspecteurs bezochten vijfhonderd uitzendbureaus en loonbedrijven en ruim vijftig bedrijven waar uitzendkrachten van die bureaus aan het werk waren. In totaal controleerden zij de gegevens van 10.000 uitzendkrachten. Zij stuitten op ruim driehonderd valse of ongeldige identiteitspapieren. Dat is meer dan in de drie voorgaande jaren in totaal. Ook kwamen de controleurs niet-bestaande sofinummers tegen.
(Bron)

Ik ben vandaag weer aan het werk gegaan. Zowel het uitzendbureau als de inlener hebben een kopietje paspoort, en ik heb het altijd bij me. Maar dat NL-paspoort verloopt dus 27 oktober. Stel nou dat ik pas een dag later een nieuw NL-paspoort heb en ik in de tussentijd op de werkplek gecontroleerd word, dan doe ik dus illegale arbeid.

Geen opmerkingen: