woensdag, februari 22, 2006

RET en Connexxion werken aan nieuw busbedrijf

ROTTERDAM - Het Rotterdamse openbaarvervoersbedrijf RET en streekvervoerder Connexxion gaan de haalbaarheid onderzoeken van een nieuwe gezamenlijk busbedrijf in de Randstad. Dat hebben beide bedrijven woensdag bekendgemaakt. Vakbondsbestuurder Ron van Baden van FNV Bondgenoten zei woensdagochtend te vrezen voor banenverlies.
Woensdag ondertekenen directeur P. Peters van RET en vice-voorzitter Groepsdirectie R. van Holten van Connexxion een intentieverklaring waarin de bereidheid wordt uitgesproken een eventuele samenwerking op korte termijn verder te onderzoeken. Woensdagmiddag geven RET en Connexxion een toelichting op de plannen. RET is inmiddels druk bezig het personeel in te lichten.
"Er is overigens geen sprake van verkoop van de busbedrijven aan elkaar, maar van onderzoek naar de haalbaarheid van het oprichten van een gezamenlijk nieuw busbedrijf. De uitkomsten van dit onderzoek worden voor de zomer van 2006 verwacht", aldus RET en de gemeente in een gezamenlijk persbericht.
Volgens FNV-bestuurder Van Baden komt het er waarschijnlijk op neer dat het busvervoer van RET bij Connexxion wordt ondergebracht. "Het is geen onlogische stap, maar vooral het niet-rijdend personeel moet zich ernstig zorgen maken." Hij hoopt dat de gemeente Rotterdam, als aandeelhouder van de RET, het banenverlies beperkt houdt.
RET verzelfstandigt op 1 januari 2007. Het bedrijf verzorgt het bus-,tram-en metrovervoer in de stad Rotterdam. Bij het besluit tot verzelfstandiging gaf het Rotterdamse stadsbestuur aan dat "samenwerkingsverbanden mogelijk moeten zijn om vooral de positie van het busbedrijf te behouden en waar mogelijk te versterken."
Het college van burgemeester en wethouders heeft wel aangegeven dat het behoud van de werkgelegenheid bij het busbedrijf voorop staat.
Uitbreiding in de grote steden is voor Connexxion van groot belang. Door aanbestedingen loopt het bedrijf het risico een deel van het regionale openbaar vervoer te verliezen. Al enige tijd wordt het OV in verscheidene regio's in Nederland aan de hoogste bieder gegund. Daardoor moet de concurrentie toenemen. Het is de bedoeling dat de reiziger daarvan profiteert. Groei binnen Nederland is voor Connexxion vrijwel alleen mogelijk in de grote steden.
(Bron)

Geen opmerkingen: