‘Kroeshaarkapsels uit de jaren ’80 maken comeback’
AMSTERDAM - Het is weer helemaal hip om Mickey Mouse, het Yankees logo en andere symbolen aan de zijkant van het hoofd te laten scheren. Ook andere soorten van ‘black barbering’, het knippen van kroeshaar, zijn terug van weggeweest, aldus de New York Times.
Mensen met afrohaar durven weer veel meer met hun haar te spelen dan de afgelopen decennia, stelt de krant.
Steeds meer personen kiezen voor een retrokapsel en brengen de haarmode uit de jaren tachtig weer terug door het dragen van onder andere ingewikkelde ingeschoren patronen.
“Ik heb vroeger Mickey Mouse, het Yankees logo en allerlei andere symbolen die ze maar konden bedenken, in het haar van mensen geschoren”, vertelt kapper Kamal Nuru aan de New York Times.
“De jaren ’80 en ’90 waren een geweldige tijd voor Afro-Amerikaanse haarstyling”, vervolgt de haarstylist, “ik ben blij dat deze glorieuze haarstijlen weer terugkeren.”
Ook de New Yorkse kapper Rico merkt een comeback. Hij geeft donkere mensen steeds vaker een old school kapsel. “Geen enkel kapsel is hetzelfde. Ik teken soms wat patronen op papier, maar als ik bezig met het haar, dan gaat het automatisch”, alus Rico.
Op basis van de persoonlijkheid van de klant scheert Rico patronen. “Ik gebruik de energie, vibes en kledingstijl van de klant en maak daarmee een persoonlijk kapsel. Elk kapsel is een kunstwerk voor het leven.”
Black barbering begon in de jaren tachtig met een kapsel genaamd The Fade. Hierbij werd het haar aan de zijkanten van het hoofd gemillimeterd en is het bovenop recht afgeschoren.
Later werden de kort geschoren zijkanten van het hoofd versierd met lijnen en vormen. Met de scheerbladen nummertje één en twee werden gehele kunstwerken op hoofden gemaakt.
Andere bekende kapsel uit de jaren ‘80 zijn The Box, de langere versie van The Fade en The Gumby, die sterk lijkt op The Fade, maar dan scheef afgeschoren, waardoor de linker- of de rechterkant hoger is.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten