dinsdag, juni 22, 2010

Rover noemt ov-chipkaart 'flop'

UTRECHT - De ov-chipkaart heeft gefaald. Reizigersvereniging Rover stelt op basis van alle negatieve reacties die de organisatie de afgelopen maanden van reizigers heeft gehad.
Het reizen is duurder geworden en ''bepaald niet eenvoudiger'', aldus Rover.
Een woordvoerder van de belangenvereniging heeft maandagavond een bericht daarover op de site van dagblad Trouw bevestigd.
''De prijzen zijn nog steeds vaak erg onduidelijk en bijna alle ritjes vallen duurder uit'', stelt hij. ''Om over het ongemak van de nieuwe kaart nog maar te zwijgen.''
Met een ov-chipkaart moeten reizigers zelf in- en uitchecken in de tram, bus en metro. Wie dat vergeet, wordt het maximumbedrag voor een rit in rekening gebracht.
De Groningse gedeputeerde Marc Jager (Vervoer) liet dit weekend al weten dat de drie noordelijke provincies een eigen ov-chipkaart willen invoeren om dat soort bezwaren te ondervangen.
In principe wordt in Groningen en Drenthe dit najaar de landelijke ov-chipkaart ingevoerd. Maar bijvoorbeeld scholieren profiteren dan niet meer van forse kortingen, zoals de provincie wel zou willen. De noordelijke chipkaart zou transparanter moeten zijn dan de landelijke variant.
Rover vindt dat de 'noordelijke' ov-chipkaart in heel Nederland zou moeten worden ingevoerd. ''Wat de noordelijke provincies nu willen, was het oorspronkelijke idee van de ov-chipkaart'', stelt een zegsman.
''Maar door gebrek aan centraal toezicht, kijkt geen enkele vervoerder buiten zijn eigen boekje. Hierdoor is de landelijke versie één grote chaos geworden.''
(Bron)

Met flink wat moeite kun je op de site na minimaal een week je reiskosten terugvinden.
Ik ben twee keer naar een winkelcentrum verderop geweest, 3 haltes heen, 4 haltes terug (sja, zo is dat ooit aangelegd). Dat is dus twee keer exact dezelfde reis, 4 keer dezelfde afstand, met de GVU-bus. Eén zone, met een 45-strippenkaart is zo'n tweestrippenreis dus 1 euro (22,50 gedeeld door 45, maal twee strippen). Terug kun je dan op diezelfde strippen omdat je binnen een uur terugreist.
Kortom: enkele reis heen is 1 euro, terug gratis. Twee van zulke reizen: 2 euro.
De OV-chipkaart maakt reizen niet duurder, beslist niet. Reken maar mee.

Overzichtje:

08-06-2010 (terug)
Check-in 10:32 Utrecht, Straat B
Check-out 10:35 Utrecht, Straat A Connexxion € 0,21

08-06-2010 (heen)
Check-in 09:55 Utrecht, Straat B
Check-out 09:58 Utrecht, Straat A Connexxion € 1,03

03-06-2010 (terug)
Check-in 17:41 Utrecht, Straat B
Check-out 17:49 Utrecht, Straat A Connexxion € 0,99

03-06-2010 (heen)
Check-in 16:51 Utrecht, Straat A
Check-out 16:55 Utrecht, Straat B Connexxion € 1,03

Even niet kijken naar de verkeerde naamsvermelding (GVU is niet hetzelfde als Connexxion).
Wat me opvalt: beide heenreizen zijn 1,03 - wat dus al 3 cent duurder is dan reizen op strippen. De ene reis duurde 3 minuten, de ander 4.
In beide gevallen reisde ik binnen het uur terug, op 3 juni had de bus nogal wat vertraging voor ie arriveerde, en wegens pech onderweg duurde de reis ook wat langer - 8 minuten in plaats van 3.
De terugreis op 3 juni kostte 99 cent (terwijl je met strippen gratis terug kan reizen), de terugreis op 8 juni kostte 21 cent. Dat wekt de indruk dat er gekeken wordt naar de tijd die je in het vervoermiddel doorbrengt.
Daar zit best een bepaalde logica in, maar dan heb ik nog steeds twee vragen:
- waarom houdt de OV-chipclub vol dat ik gemiddeld niet méér betaal terwijl mijn reisje van gemiddeld 1 euro ineens gemiddeld 1,63 is geworden?
- waarom betaal ik meer als de bus pech heeft? Dan heb ik al extra vertraging en moet ik ook nog bijbetalen, vreemd - of moet ik bij vertraging maar gelijk uitchecken?

Dit alles motiveert me niet om te chippen, gek hè?
Ik heb dit hele verhaal net doorgestuurd op de OV-chip-site, met als vraag: leg me nou nog eens uit waarom ik niet duurder uit zou zijn.
Ben benieuwd wanneer ik een reactie krijg.

Geen opmerkingen: