maandag, juni 23, 2008

Drukte op de weg kost meer tijd en geld

AMSTERDAM - De files worden langer, de spits houdt langer aan, en ook buiten de spitstijden wordt het drukker. De toegenomen verkeersdrukte staat echter niet in verhouding tot het tijdsverlies dat door de drukkere wegen wordt veroorzaakt.
Tussen 2000 en 2006 werd het dertien procent drukker op de wegen, maar het tijdverlies steeg met 53 procent.
Dat staat in de Mobiliteitsbalans 2008 die maandag aan de Tweede Kamer wordt gestuurd. De economische schade door de files en vertragingen vorig jaar wordt geschat op 2,7 tot 3,6 miljard euro. Dat is ongeveer tien procent meer dan in 2006.
Dit jaar wordt in het jaarlijkse onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in opdracht van het ministerie van Verkeer de Randstad vergeleken met andere stedelijke regio's in Europa. De Randstad is in vergelijking met bijvoorbeeld het Ruhrgebied of de Vlaamse Ruit drukker en voller, hoewel er gemiddeld minder kilometers worden gereden.
De onderzoekers wijzen voor de oorzaak van de drukte in de Randstad onder meer op de vele op- en afritten. Ook zijn er in de Randstad over het algemeen meer rijbanen dan in vergelijkbare regio's en juist minder parallelwegen en alternatieve routes.
Het mobiliteitsrapport ziet de kilometerheffing als een belangrijke manier om de drukte op de weg tegen te gaan. Er werd ook naar andere sectoren en vervoerstakken gekeken voor mogelijke oplossingen.
Zo behoort 'dynamische' informatie over alternatieve routes tot de mogelijkheden, naar voorbeeld van de informatievoorziening voor treinreizigers. Een andere optie is het reserveren van ruimte op de weg. Weggebruikers zouden dan hun reis moeten plannen via een centraal systeem dat bepaalt of er ruimte op de weg is. Deze opties moeten verder worden onderzocht, stelt het instituut.
(Bron)

Geen opmerkingen: