dinsdag, juni 24, 2008

Honderden klachten over taxivervoer gehandicapten

DEN HAAG - De kwaliteit van het taxivervoer van ouderen en gehandicapten deugt niet. Dat blijkt uit een zwartboek dat dinsdag werd gepresenteerd aan de Tweede Kamer.
Het zwartboek is het resultaat van een meldmaand over vervoer met taxibusjes, die eind april werd gelanceerd door FNV Bondgenoten, de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad en de ouderenbond ANBO.
In totaal kwamen er zeshonderd klachten binnen van ouderen, gehandicapten en chauffeurs van de taxibusjes.
Bijna de helft van de klachten gaat over taxichauffeurs die te laat arriveren. Daarnaast doen ouderen en gehandicapten vaak hun beklag over ongemakken tijdens de rit, slechte service door de chauffeur en/of het vervoersbedrijf en te lange ritten.
"Exemplarisch is het verhaal van een ouder echtpaar dat totaal 7,5 uur in een regiotaxibus doorbracht voor een afstand van 99 km naar de Keukenhof die bekneld en zonder drinken werd afgelegd", aldus de opstellers van het zwartboek.
"Als het meest traumatisch werd door de personen in kwestie ervaren dat zij niet wisten waar zij aan toe waren en hoe laat zij bij de plaats van bestemming respectievelijk thuis zouden aankomen. Indien zij vooraf hadden geweten wat hen te wachten stond, hadden zij van het uitje afgezien."
Het zwartboek bevat een aantal aanbevelingen aan politiek Den Haag. Zo moeten vervoerders en opdrachtgevers (gemeenten) verplicht worden om twee jaar lang informatie over de geleverde kwaliteit en klachten openbaar te maken in de vorm van een landelijke monitor.
De aanbesteding van deze vorm van taxivervoer moet volgens FNV Bondgenoten, ANBO en CG-Raad veel beter. "Het gehele proces van aanbestedingen is een zeer zwakke daardoor veel problemen veroorzakende, schakel in het streven naar een kwalitatief goed en betrouwbaar contractvervoer. Vooraf is er nauwelijks inspraak van de betrokken gebruikers.
Kosten en niet de kwaliteit spelen de doorslag bij de gunning aan bedrijven en tijdens die gunning vindt er nauwelijks controle plaats op de geƫiste en beloofde kwaliteit. Bovendien is er weinig transparantie (geen openbaarheid van eisen en resultaten)."
(Bron)

Geen opmerkingen: