dinsdag, maart 23, 2010

Nieuw personeel veelvuldig online nagetrokken

AMSTERDAM – Uit eerder onderzoek was al gebleken dat Nederlanders, in hun zoektocht naar een baan, niet heel erg leunen op sociale netwerksites. Het tegenovergestelde blijkt nu voor werkgevers te gelden.
Het leeuwendeel van de bazen en managers (88 procent) geeft namelijk aan sollicitanten te screenen aan de hand van netwerksites. Driekwart van de ondervraagden (74 procent) zegt dit zelfs vaak of altijd te doen.
Zowel zakelijke- als sociale netwerksites worden daarvoor ingezet, waarbij eerstgenoemde het populairst zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Annemiek van den Bosch, die aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp afstudeert. 250 respondenten vulden haar vragenlijst in.
Ondanks dat werkgevers dankbaar gebruik maken van online informatie, maken zij daar beslist geen dagtaak van. Werkgevers blijken via de netwerksites vooral vluchtig te screenen: 85 procent screent minder dan 15 minuten per sollicitant.
De helft van de respondenten doet dit al meer dan 2 jaar en 26 procent al langer dan 3 jaar. Dit geeft aan dat het niet nieuw is om sollicitanten op deze manier te leren kennen.
Het belangrijkste motief voor een digitaal controlerondje is willen weten hoe de sollicitant zich presenteert. Werkgevers gebruiken netwerksites om een eerste indruk te vormen of een beter beeld van iemand te krijgen. Tevens is het een tool om meer informatie over iemand te verkrijgen. Bijvoorbeeld als aanvulling op het cv.
De belangrijkste eigenschap waarop gelet wordt is betrouwbaarheid (59 procent). Ook wordt vaak gecheckt of iemand enthousiast, kritisch en sympathiek is.
Zakelijke netwerksites worden met name ingezet om professionele informatie, zoals over kwaliteiten en (gemeenschappelijke) connecties van de sollicitant, te achterhalen. Daarbij wordt door alle respondenten LinkedIn gebruikt en door 17 procent ook Plaxo en Xing (11 procent).
Sociale netwerksites worden door de respondenten met name gebruikt om informatie over interesses en persoonlijke informatie (foto’s) over de sollicitant op te zoeken. Naar de populariteit (het aantal vrienden) van sollicitanten werd nauwelijks gekeken.
Hyves wordt het meeste bekeken voor het screenen van sollicitanten(63 procent). Meer dan een derde van de respondenten bekijkt Facebook (37 procent). MySpace (5 procent) en Netlog (2 procent) worden door een zeer kleine groep gebruikt.
(Bron)

Geen opmerkingen: