dinsdag, maart 23, 2010

Slimste man weigert miljoen

AMSTERDAM - 's Werelds slimste man weigert een beloning van een miljoen dollar voor het oplossen van een van de moeilijkste wiskundepuzzels ooit.
Dat meldt de de nieuwssite Daily Online dinsdag.
Het raadsel van Poincaré is eindelijk na ruim honderd jaar opgelost, door Grigory Perelman. Via internet stuurde de man uit Sint-Petersburg de oplossing en dat leverde hem de bijnaam ‘slimste mens ter wereld’ op.
Perelman leeft als kluizenaar in een flat vol kakkerlaken, vertelt een van de buren aan de site. Mathematical Institution loofde een prijs van een miljoen dollar uit.
Toen zij op de stoep stonden om de cheque af te geven, wimpelde de slimme kluizenaar de prijs toch af. Perelman: “Ik heb alles al wat mijn hartje begeert.”
Het wiskundegenie wist de puzzel vier jaar geleden op te lossen. Toen al weigerde de man zijn trofee van International Mathematical Union op te halen.
“Ik ben niet geïnteresseerd in geld en roem”, zei hij toen. “Ik wil me niet bekeken voelen zoals dieren in een dierentuin.”
(Bron)

Geen opmerkingen: