woensdag, januari 04, 2006

Las Vegas even centrum van de elektronicasnufjes

LAS VEGAS - Nagenoeg de gehele elektronicabranche is vanaf donderdag te vinden in Las Vegas. In de gokstad worden vier dagen lang de nieuwste snufjes gepresenteerd op de Consumer Electronics Show (CES). Integratie tussen computer en televisie voert de boventoon, zo is de verwachting. Vooral IT-bedrijven smachten naar aanwezigheid in de huiskamer.
De tijd dat een computer in de studeerkamer staat, had in hun visie allang voorbij moeten zijn. Microsoft presenteerde in 2002 al zijn eerste Windows Media Center, maar een echte doorbraak van internet op de televisie is tot dusver uitgebleven. Andere IT-reuzen, zoals Intel en Cisco Systems, zien echter nog steeds grote mogelijkheden. En Google zal volgens de geruchten niet achterblijven.
Intel grijpt de show in Las Vegas aan om te benadrukken dat het nieuwe wegen inslaat. Om de sterke groei van de afgelopen jaren vol te kunnen houden, moet de chipproducent ook de producenten van consumentenelektronica voor zich zien te winnen. Het concern heeft daarvoor een nieuw platform ontwikkeld, Viiv, dat pc's moet omvormen tot stille en kleine multimediale apparaten.
Intel gaat in zijn transitie zo ver dat het zijn dertig jaar oude beeldmerk aanpast en de leus Intel Inside overboord gooit. 'Leap ahead' zal de komende jaren de reclames domineren. Het Amerikaanse weekblad Business Week meldde vorige week dat Intel daarvoor een budget van 2,5 miljard dollar (2,1 miljard euro) heeft vrijgemaakt.
Cisco Systems was met zijn Linksys-merk voor draadloos internetverkeer al in het consumentensegment aanwezig, maar de verwachting is dat de netwerkfabrikant er binnenkort nog een schepje bovenop doet met een dvd-speler die ook bestanden van Media Player kan afspelen. Het concern blijft daarbij wel bij zijn leest: het apparaat beschikt over een breedbandverbinding om internetbeelden naar de tv te geleiden.
De grootste verrassing kan wel eens van Google komen. Larry Page, het brein achter de veelgeroemde zoekmachine, is vrijdag de belangrijkste gast van de CES. Volgens de Los Angeles Times komt hij met een pc-kastje op de proppen dat op internet opgehaalde beelden op de beeldbuis brengt. De zakenbank Bear Stearns had vorige maand al melding gemaakt van Google Cubes. Mogelijk heeft Google zelfs een eigen besturingssysteem ontwikkeld, iets wat al maanden rondzingt, en een gevoelige klap voor Microsoft kan betekenen.
De beurs in Las Vegas is vooral een Amerikaans feestje. Een groot deel van de gepresenteerde elektronicasnufjes bereikt zelfs nooit de Europese winkels. Toch pronken ook de grote fabrikanten uit Europa en Aziƫ met hun spullen. Namens Nederland zijn onder meer Philips en TomTom prominent aanwezig. Philips presenteert een aantal nieuwe producten. TomTom hoopt dat zijn navigatieapparatuur ook de Verenigde Staten verovert. Een grote beurs met veel persaandacht kan dit in de week leggen.
Vele bedrijven hinken desalniettemin op twee gedachten. Philips en Samsung bijvoorbeeld willen voorafgaand aan het WK voetbal in Duitsland veel tv's verkopen. Het speelveld is dan vooral Europees. Amerikanen geven nou eenmaal minder om voetbal.
En wat doet Apple, de meest succesvolle fabrikant van consumentenelektronica in 2005? Het bedrijf houdt de grootste primeurs voor zich tot de Macworld volgende week in San Francisco. Zijn eerste computer met een Intel-chip is daarom in Las Vegas nog niet te zien.
(Bron)

Geen opmerkingen: