donderdag, januari 05, 2006

'Spoorsector schiet tekort bij noodweer'

UTRECHT - Bij bar winterweer schiet de spoorsector tekort. In het verleden geleerde lessen bij extreem winters weer worden niet toegepast, met als gevolg vele gedupeerde reizigers.
Deze conclusie trekken zes consumentenorganisaties, waaronder reizigersvereniging Rover, de ANWB en de Consumentenbond, uit de chaos op het spoor van vrijdagavond. Toen konden de Nederlandse Spoorwegen op veel plaatsen niet langer treinen laten rijden door zware sneeuwval en lage temperaturen.
De consumentenclubs hebben donderdag om opheldering gevraagd in een brief aan minister Peijs en staatssecretaris Schultz van Haegen van Haegen (Verkeer) en aan de directeuren van de NS en spoorbeheerder ProRail.
Wissels vriezen vast terwijl deze verwarmd moeten worden, treinen zijn niet bestand tegen sneeuw en de spoorsector schakelt niet over op een nooddienstregeling, menen de organisaties. Ze eisen een noodscenario voor dergelijke situaties. Het gaat ze vooral om maatregelen zodat de treinen volgens een nooddienst kunnen rijden en reizigers goede informatie krijgen. Bovendien moet de sector afspraken maken over noodopvang voor gestrande passagiers.
De kritiek van de consumentenorganisaties komt op een slecht moment voor de NS. De vervoerder ligt al zwaar onder vuur, omdat te veel treinen afgelopen jaar vertraging opliepen. Dat wijt de NS aan een aantal omvangrijke storingen op het spoor en aan een aantal ontsporingen bij Amsterdam Centraal. Bovendien vond er veel onderhoud aan de rails plaats, waardoor veel treinen uitvielen.
Ook dit jaar moeten reizigers rekening houden met vertragingen. ProRail is van plan wederom veel onderhoud aan het spoor te plegen. De NS overlegt momenteel met het ministerie van Verkeer over de beoogde punctualiteit voor 2006.
(Bron)

Ik snap wel dat je bij pakweg windkracht 10 en stuifsneeuw moeite krijgt om wissels bedienbaar te houden. De NS waarschuwde nu tenminste ruim van tevoren (maar niet iedereen heeft de kans om naar die waarschuwing te handelen).
Maar de NS wijt wel altijd de meeste ellende aan het weer - het is te koud, te nat, te warm, te veel blaadjes. O ja, ze hebben de nauwkeurigheid niet gehaald, ja, nee, onderhoud hè. Dat is dus onzin: dat onderhoud plan je. ja, nee, voorgaande jaren te weinig onderhoud en zo. Maar dat argument hoor ik elk jaar. Is het gek dat geen kip het meer gelooft?

Geen opmerkingen: