donderdag, mei 15, 2008

Winkels geven klanten minder Air Miles

HOOFDDORP - Steeds meer winkels die meedoen aan het Air Milesspaarprogramma geven de klant minder Air Miles voor hun geld of geven de Air Miles op een andere manier uit.
Dat heeft directeur Henk Kok van Loyalty Maatschappij Nederland, verantwoordelijk voor de Air Miles, donderdag desgevraagd gezegd.
Zo goed als de helft van de Nederlandse huishoudens heeft een Air Mileskaart.
Drankenhandel Gall & Gall geeft de klant sinds kort nog maar een Air Mile per 2 bestede euro's, terwijl dat eerder een Air Mile voor 1 euro was.
Bij de tankstations van Shell krijgt de klant tegenwoordig een Mile per 2 getankte liters, waar dat tot voor kort 1 Mile per liter was.
V&D en Dixons hebben de Air Milesbeloning voor klanten vorig jaar al teruggeschroefd van een-op-een naar een op twee.
En Albert Heijn geeft klanten alleen nog Miles op producten van het huismerk, per gekocht product krijgt de klant er één. "Je krijgt nu minder Air Miles dan voorheen", erkent Kok.
Ook is de lijn er een beetje uit, nu iedere winkel er een eigen beleid op na lijkt te houden. "De strakke lijn is eruit ja."
Volgens Kok kan zijn organisatie daar niks aan doen. "Het is een marketinginstrument van de partners, zij zijn vrij om de beloning te bepalen, het kost ze geld."
Zo worden bij Gall & Gall bijvoorbeeld heel veel Air Miles ingewisseld bij kortingsacties. "Dat zal met hun keuze te maken hebben."
Op dit moment is de ondergrens volgens Kok dat de klant één Air Mile krijgt bij besteding van 2 euro. "Maar als het economisch echt slechter gaat, kan ik me voorstellen dat daaraan getornd wordt."
Praxis en Etos geven nog steeds een Air Mile voor elke uitgegeven euro.
(Bron)

Zeer boeiende uitspraken van de heer Kok.

Geen opmerkingen: