donderdag, september 18, 2008

'Mogelijk einde aan vrouwenfiets'

AMSTERDAM - De in Nederland bijzonder populaire damesfiets zou weleens aan zijn laatste jaren bezig kunnen zijn. Het Nederlands Dagblad meldt dat Kees Bakker van de Nederlandse Fietsersbond pleit voor afschaffing. De lage instap is volgens hem onnodig geworden.
De fiets voor vrouwen is ooit bedacht omdat veel vrouwen vroeger rokken droegen die op de stang zouden hangen. Die tijd is voorbij, denkt de bond. "Veel vrouwen weten niet meer wat de boven- en onderkant van een rok is. Ze dragen er nooit een."
Bakker deed zijn uitspraken in het blad Vogelvrije Fietser. Hij denkt dat de vrouwenfiets alleen handig is voor ouderen en mensen met kinderen. Tegenwoordig wordt de traditionele opoefiets veel gebruikt door studenten.
Veel rijwielmakers roepen al jaren dat vrouwen beter een fiets met een stang kunnen nemen. De Utrechtse rijwielmaker Groenewegen in het ND: "Vrouwen zijn vaak toch al banger uitgevallen dan mannen en als een fiets met een lage instap eerder zwabbert, voelt dat onveilig en durven ze niet meer zo hard."
Groenewegen kwam ook nog met enkele andere bijzondere feiten op de proppen. "Bij vrouwen slijten de remmen het hardst. Bij mannen de ketting en het tandwiel." Vrouwen blijken minder uit te geven voor hun rijwiel. "Zevenhonderd tot elfhonderd euro, dan houdt het meestal wel op."
(Bron)

Ik heb een damesfiets, met dank aan Marion, en die bevalt me uitstekend. Jaren gefietst op een herenfiets, maar het enige verschil is dat ik nu bijvoorbeeld ook makkelijk kan opstappen als ik last van m'n rug heb, en dat het geen probleem is als er iets vrij hoogs op de bagagedrager zit (als je je been van de fiets zwaait en je schopt zo een tas boodschappen tegen de grond is dat ook niet echt praktisch).
Verschil in stabiliteit is me nooit opgevallen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Meneer Bakker komt ook uit Oeganda, want hij wil niet eens weten dat er rokken bestaan. Ik heb me altijd afgevraagd waarom herenfietsen een stang hebben, want jhuist dat is zo onhandig, ook als je een nooodstop moet maken en niet snel genoeg eraf kan.