Politie arresteert twee Bavaria-vrouwen
JOHANNESBURG - De politie in Zuid-Afrika heeft in de nacht van dinsdag op woensdag twee Nederlandse 'Bavaria-vrouwen' in hun hotel aangehouden. Dat zei een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De vrouwen waren maandag tijdens de wedstrijd Denemarken - Nederland met andere vrouwen het voetbalstadion in Johannesburg uitgezet omdat ze oranje jurkjes droegen van het biermerk. Het biermerk Budweiser is de officiƫle sponsor van het WK.
De groep zat toen al enkele uren vast in een kantoor van de wereldvoetbalbond FIFA. Een woordvoerster van de meisjes liet dinsdag nog weten dat zij onder flinke druk zijn gezet door de Zuid-Afrikaanse autoriteiten.
Volgens de Amsterdamse werd hardhandig opgetreden en gedreigd met een half jaar celstraf, hetgeen leidde tot paniek en huilbuien onder de vrouwen.
De FIFA heeft inmiddels een aanklacht ingediend tegen Bavaria. De bond legt de Nederlandse bierbrouwer een verkapte marketingactie ten laste. De FIFA is streng rond de marketing op het WK omdat het de organisatie veel geld oplevert.
Volgens merkenbureau Zacco heeft de FIFA correct gehandeld bij de aanhoudingen tijdens de wedstrijd. De Zuid-Afrikaanse wet biedt de bond de mogelijkheid om, samen met de politie, te onderzoeken of sprake is van verboden 'ambush marketing'.
Zuid-Afrikaanse wetten verbieden volgen Zacco het verschijnsel dat een niet-sponsor op creatieve wijze een graantje meepikt van een gesponsord evenement. Het kan leiden tot een boete of gevangenisstraf.
Het merkenbureau spreekt van een zorgvuldig geplande reclameactie van Bavaria. ''Bavaria blijkt de meisjes betaald te hebben voor het dragen van de jurkjes. Dat versterkt het vermoeden dat er sprake is van een bewuste actie.''
Bierbrouwer Bavaria zegt dat hulp aan de twee aangehouden Nederlandse vrouwen de allerhoogste prioriteit heeft. Een woordvoerster gaat ervan uit dat het tweetal bijstand krijgt van een advocaat.
Directeur van Bavaria Peer Swinkels laat weten de reactie van de FIFA ''onbegrijpelijk en belachelijk'' te vinden.
''De FIFA heeft niet het monopolie op oranje en de mensen hebben de vrijheid te dragen wat ze willen.''
Een voetbalverslaggever van de Britse omroep ITV is ontslagen als gevolg van de rel. Veel toegangskaartjes van de in de jurkjes gehulde vrouwen waren van hem afkomstig. De journalist had de kaartjes van zijn werkgever voor familie en vrienden gekregen.
Op sociale netwerken als Twitter is de commotie rondom de Bavaria-meisjes inmiddels het gesprek van de dag.
(Bron)
Natuurlijk is het een marketingactie, maar pak dan het bedrijf aan, niet die meiden.
Daarnaast zorg je er met al die commotie juist voor dat iedereen het continu over Bavaria heeft, dus de FIFA is knap stom bezig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten