donderdag, maart 24, 2005

Veiligheidssysteem spoor faalt bij goederentreinen

DEN HAAG - Het veiligheidssysteem op het Nederlands spoor schiet tekort voor zware goederentreinen. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het zogenoemde ATB-systeem geeft aan wanneer een trein te hard rijdt, maar daarbij wordt alleen gekeken naar de maximumsnelheid die op een bepaald baanvak geldt en niet naar het type trein. Zo kan het gebeuren dat een goederentrein gevaarlijk hard rijdt zonder dat het systeem reageert.
Goederentreinen mogen 95 kilometer per uur rijden. Op veel baanvakken is echter voor treinen van de Nederlandse Spoorwegen een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur toegestaan. Het ATB-systeem houdt alleen rekening met dat maximum.
In Apeldoorn ontspoorde in 2003 een goederentrein beladen met stalen rollen, omdat deze te hard reed en de lading niet goed was vastgezet. Er ontstond een grote ravage, maar er vielen geen gewonden. De machinist was in slaap gesukkeld en hield de snelheid niet in de gaten. Hij zag niet dat het gevaarte op een gegeven moment veel te hard reed. Het ATB-systeem reageerde niet.
Het waarborgen van de juiste snelheid bij goederenvervoer is volgens de Onderzoeksraad volledig afhankelijk van menselijk handelen. Als de machinist niet alert genoeg is, zijn er geen technische middelen die ingrijpen.
De Onderzoeksraad eist van spoorvervoerder Railion, eigenaar van de ontspoorde trein, dat er een technische aanpassing komt die het tekortschieten van het ATB-systeem ondervangt. Ook moet de onderneming de machinisten scherper in de gaten houden.
De goederentrein in Apeldoorn vervoerde geoliede stalen rollen afkomstig van Corus. Bij het vastsjorren van de lading is onvoldoende rekening gehouden met het glibberig staal, dat makkelijk kon gaan glijden bij hoge snelheden. De Onderzoeksraad wil dat Railion en Corus voortaan beter opletten.
(Bron)

Geen opmerkingen: