dinsdag, juli 19, 2005

Al-Qaeda geeft landen een maand om Irak te verlaten

DUBAI - Terreurgroep al-Qaeda heeft Europese landen gewaarschuwd hun militairen binnen een maand uit Irak te halen. Anders volgen meer aanslagen zoals in Londen, aldus de verklaring op het internet.
"Deze boodschap is de laatste waarschuwing aan Europese landen. We willen jullie een maand de tijd geven om je soldaten uit het land van Mesopotamiƫ (Irak) te halen." De verklaring, waarvan de echtheid niet is vastgesteld, is ondertekend door de al-Qaeda-tak Brigades Abu Hafs al-Masri.
In de verklaring werd, naast Denemarken, Groot-Brittanniƫ en Italiƫ, ook Nederland met naam genoemd. "Dit zijn onze laatste woorden. De moedjahedien, die op de uitkijk staan, zullen in jullie hoofdsteden een andere taal spreken", aldus de schrijvers.
De terreurbeweging dreigt met een "bloedige oorlog in de dienst van God" tegen de Europese landen die geen gehoor geven aan de oproep. Na 15 augustus "zullen er geen boodschappen meer volgen, alleen nog acties die in het hart van Europa gegrift zullen staan", aldus de verklaring.
De tekst is gedateerd op 16 juli. De beweging claimde op 9 juli de aanslagen in Londen, twee dagen daarvoor. Eerder stelde de groep verantwoordelijk te zijn voor de verwoestende aanslagen in maart 2004 in Madrid.
(Bron)

Ik ben er van overtuigd dat "al-Qaeda" niet of niet meer bestaat. De claims kunnen door iedereen gedaan worden, de acties lijken me meer werk van kleine groepjes die ongetwijfeld wel onderling contact hebben, maar niet als 'organisatie'. Jantje kent Pietje die Truusje kent, maar zolang Jantje Truusje niet kent vind ik het geen 'organisatie' zoals er meestal bedoeld wordt. Wat niet betekent dat Jantje, Pietje en Truusje dus ongevaarlijk zijn. Maar wat wel betekent dat ze moeilijk op te rollen zijn - omdat er geen spinnenweborganisatie is met een kern en uitwaaierende draden waarbij de boel stilligt als je de kern verwijdert, maar meer een plattegrondorganisatie (van een moderne wijk dan wel, zo'n wijk waarbij je weet: ik moet aan de overkant van de sloot zijn, maar er is geen brug dus nu moet ik een kwartier teruglopen en dan maar hopen dat ik aan de andere kant niet via een woonerf met drie bochten heel ergens anders uitkom), met wie weet hoeveel kleine clubjes in een vaag onderling verband, flexibel en makkelijk uitbreidbaar.
En ik heb het bange gevoel dat bepaalde overheden nog steeds jagen op 'leiders' van "al-Qaeda", die er dus naar mijn gevoel niet zijn.

Geen opmerkingen: