dinsdag, juli 05, 2005

Britse kranten reageren verontwaardigd na opmerkingen Chirac

Britse kranten hebben dinsdag verontwaardigd gereageerd op de opmerkingen van de Franse president Jacques Chirac over onder meer het Britse voedsel, die maandag in de Franse krant Libération gepubliceerd werden. Tijdens een overleg met de Duitse bondskanselier Gerhard Schröder en de Russische president Vladimir Poetin zou Chirac hebben gezegd dat een volk dat zulk vies voedsel eet als de Britten niet te vertrouwen is en dat de enige Britse bijdrage aan de Europese landbouw de gekke koeienziekte is.
De Britse krant Daily Telegraph meldde dat Chiracs slechte humeur begrijpelijk is, daar de Franse stemmers onlangs zijn droom van een Europese ,,superstaat" de grond in boorden door bij het referendum over de Europese grondwet in meerderheid tegen te stemmen. Desalniettemin vond de redactie van de krant Chiracs opmerkingen geen voorbeeld voor het voeren van politiek op hoog niveau.
Bondskanselier Schröder reageerde diplomatiek toen hij gevraagd werd naar Chiracs opmerkingen tijdens het overleg. "Van mij zult u over die geheime gesprekken niets horen", aldus Schröder. Hij antwoordde behoedzaam op de vraag of hij uitkeek naar het voedsel dat hij op de G8-top, die woensdag in het Schotse Gleneagles van start gaat, voorgeschoteld zal krijgen. "Ik ben geen fan van zalm, ik hoop dat ik een lekkere steak kan krijgen. Ik weet zeker dat dat moet lukken", aldus een glimlachende Schröder.
(Bron)

Geen opmerkingen: