woensdag, juli 13, 2005

'11 procent internetters koopt via spam'

AMSTERDAM - 11 procent van alle internetters heeft wel eens via een spambericht een product gekocht. Dit blijkt uit een onderzoek van Mirapoint in samenwerking met de Radicati Group. 9 procent van de internetters is echter wel eens opgelicht na het reageren op een spambericht.
"Als een product tegen een prijs wordt aangeboden die eigenlijk te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak ook zo," aldus Marcel Nienhuis van de Radicati Group. "Als mensen stoppen met het kopen via spamberichten, dan zou het spamprobleem waarschijnlijk niet meer bestaan."
Zelfs als mensen alleen op de linkjes klikken in een spambericht is de kans groot dat de internetter meer ongewenste e-mails ontvangt. 39 procent van de internetters klikt wel eens op een linkje in een ongewenst e-mailbericht. Dit resulteert in 57 procent van de gevallen op nog meer spamberichten.
"Meer dan de helft van de e-mailgebruikers begrijpt niet dat het schadelijk kan zijn om op linkjes in een spambericht te klikken. Zelfs de 'unsubscribe'-knop is vaak een truc. Spammers weten zo dat het e-mailadres in gebruik is en kunnen het e-mailadres misbruiken," aldus Bethany Mayer van Mirapoint.
(Bron)

Geen opmerkingen: