maandag, december 15, 2003

Eline zadelt me doodleuk met iets op, Keppe is ermee begonnen.
Maak een gedachtekronkel over... Eline bedacht: 'Jarig zijn'.

Jarig zijn was vroeger veel leuker. Want dan hoefde je niet te denken: 'Geef ik een feestje, of niet? Zo ja, wat voor feestje? En wie nodig ik uit?'
In mijn herinnering was het altijd mooi weer (half september).
Terugkomen van school en dan waren opa en oma er, en tante T. Ik werd altijd schandalig in de watten gelegd (vond ik zelf toen ook al, ik had er geen enkel bezwaar tegen, maar ik kreeg wel meer cadeautjes dan anderen vond ik). Meestal veel boeken, later ook veel muziek. Ik herinner me ook nog een enorme pluche kat, een heel mooi beest met zowaar ook mooie ogen (vaak net datgene dat me tegenstaat bij knuffelbeesten).
En ik kreeg een keer een lesje - mijn ouders waren lid van Boek en Plaat, zo'n boekenclub. Ik mocht een LP aanwijzen (je had toen alleen bandjes en LP's), en die zou dan besteld worden. Waren zij van de kwartaalaankoop af en hadden ze vast een cadeau voor mij binnen. Ik koos voor een verzamelaar van Bowie.
Ik kon de verleiding niet weerstaan. Ik wist dat ie in de kast van mijn moeder lag, en ik ging kijken, zo'n week voor mijn verjaardag. Ik weet niet waarom, maar goed. Ik gluurde in de plastic tas. En zag een LP van Kool and the Gang! Horror! En het ergste was dat ik nog een week m'n kop moest houden en een compleet toneelstuk op moest voeren bij het uitpakken: blije verwachting, en dan diepe teleurstelling die voorzichtig geformuleerd moest worden.
Het heeft me voorgoed afgeleerd stiekem in pakjes en zo te kijken.
Trakteren op school, taart of cake, die mijn moeder zelf maakte en altijd geweldig in de smaak viel. Ook de cornflakesbakjes waren populair: chocolade smelten, rozijnen erdoor, van die papieren cupjes volgooien met cornflakes en er wat van het choco-rozijnenmengsel er overheen gieten, zoveel dat de boel net aan elkaar blijft zitten. Kiezen wat er 's avonds gegeten werd, en dan altijd boerenkool willen ;-)
En zo borrelt er nog veel meer op. Maar dan wordt het een veel te lang verhaal ;-)

Mag ik nu een nieuw slachtoffer aanwijzen. En een onderwerp bedenken. Hm. Ik sla denk ik gewoon het woordenboek ergens open: rebellie.
Zeppo is de pineut.

Geen opmerkingen: