zaterdag, april 30, 2005

Giftige spin zet ziekenhuis op stelten

LONDEN - Een zeer giftige spin veroorzaakt al enige dagen lichte paniek in en rond een ziekenhuis in het Britse Somerset. Een medewerker liet de spin, die gevangen zat in een jampotje, los in de tuin omdat hij dacht dat het een huis-tuin-en-keukenspin was. Maar een 23-jarige kok weet beter. Hij werd ernstig ziek na een beet, meldde The Times zaterdag.
Matthew Stevens werd enkele dagen eerder in een pub gebeten door de grote, harige spin. Hij wist het dier in de vriezer te gooien en goot er kokend water over. Daarna werd Stevens een beetje ziek, liet zich behandelen in het ziekenhuis en mocht weer naar huis. Hij fotografeerde de spin, die aanvankelijk dood leek, maar toch weer ging bewegen.
Op dat moment werd Stevens pas goed ziek en ging met de spin in een jampot per ambulance naar het ziekenhuis. De jampot verdween. Aan de hand van de foto wisten deskundigen dat het ging om een dodelijke Braziliaanse soort, vermoedelijk in Groot-Brittanniƫ gearriveerd in een bananendoos.
Later bleek dat een ijverig personeelslid met het potje naar buiten was gelopen en het beestje zijn vrijheid terug had gegeven, terwijl Stevens doodziek in zijn ziekenhuisbed lag. Volgens de krant slapen de patiƫnten de laatste nachten niet echt lekker meer. Deskundigen vermoeden dat het beest door het Britse klimaat allang dood is.
(Bron)

Ik kan me nog herinneren dat er begin jaren zeventig zo'n verhaal rondwaarde in Nederland. Een vrouw had een hele gevaarlijke spin gezien op een tros bananen (meen een vogelspin, maar de hysterie die erbij hoorde zou niet gerechtvaardigd zijn door een vogelspin).
Het was ook erg warm, dus De Spin Kon Best Overleven! Angst en paniek alom.
Ik herinner met het vooral zo goed omdat mijn ouders net een nieuwe, grote koelkast hadden gekocht. En ik raampjes in de doos had gemaakt en vrolijk huisje speelde - tot dat spinnenverhaal, toen durfde ik er niet meer in.
Toen de vrouw bekende dat ze het verhaal verzonnen had (omdat ze wilde verhuizen? Of was dat weer een ander incident?), was ik woest - want toen was het geen mooi weer meer, dus geen huisje spelen meer.
De redenen waarom je sommige dingen onthoudt zijn soms heel vreemd ;-)

Geen opmerkingen: