Bedrijven bedreigd met boete door nieuwe bank fiscus
DEN HAAG - Bedrijven dreigen massaal een boete van de Belastingdienst te krijgen doordat de fiscus voor zijn betalingsverkeer is overgestapt van de Rabobank naar de Postbank. Dat heeft de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (NFB) donderdag gezegd.
Veel bedrijven gebruiken een bankrekening. In de oude situatie kostte het één werkdag voordat hun betalingen van belastingschulden op de bankrekening van de Belastingdienst stonden. Overschrijvingen naar de nieuwe girorekening van de fiscus duren echter vijf werkdagen.
Volgens de NFB heeft de fiscus bedrijven dit niet verteld, waardoor veel ondernemingen te laat komen met hun betalen. En dat kan een boete tot gevolg hebben, aldus de belastingadviseurs. Een woordvoerder van de NFB schat dat driekwart van de bedrijven gebruik maakt van een bankrekening. Ondernemingen met een rekening bij de Postbank kennen dit probleem niet.
Als vertraging in de betaling te wijten is aan de bank van de Belastingdienst, zal de fiscus geen boete opleggen, beloofde staatssecretaris Wijn (Financiën) in antwoord op vragen van het Kamerlid Van Vroonhoven (CDA).
De Belastingdienst drukt het nieuwe nummer sinds 1 november voor op haar acceptgiro's. Ook automatische incasso's gaan naar de juiste rekening, aldus de bewindsman. Bedrijven die elektronisch betalen, moeten het nummer van de Belastingdienst in hun vaste gegevens wijzigen. Dat is slechts "een kleine extra actie", stelt Wijn.
Via de acceptgiro's, de inlogpagina voor de elektronische aangifte en de Belastingtelefoon geeft de Belastingdienst volgens Wijn bekendheid aan het nieuwe nummer. Wie begin dit jaar nog steeds geld overmaakt op de oude bankrekening, krijgt een gerichte mailing. Desnoods komt er in april een landelijke advertentiecampagne.
De keuze voor de Postbank is het gevolg van een Europese aanbesteding voor een nieuwe bankrelatie voor de Belastingdienst.
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten