woensdag, september 24, 2008

Ophef over uitspraken Van Middelkoop

AMSTERDAM - De uitlating van minister Eimert van Middelkoop (Defensie) dat hij "heel blij" was met het uitstel dat hij jarenlang achter elkaar kreeg voor zijn militaire dienstplicht, leidt zowel binnen als buiten de krijgsmacht tot commotie.
"Het is voor mij een bevestiging van een al langer bestaand beeld van de verkeerde man op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats", stelt voorzitter Wim van den Burg van de militaire vakbond AFMP.
Volgens zijn collega Jean Debie van de VBM NOV gooit hij zijn geloofwaardigheid te grabbel en worden militairen heel ongelukkig van deze minister. "Het was beter voor de minister en de krijgsmacht geweest als hij het ambt van minister van Defensie niet had aanvaard."
Van Middelkoop kreeg jaren achter elkaar uitstel wegens 'persoonlijke onmisbaarheid' voor de GPV-fractie in de Tweede Kamer, een van de voorlopers van de ChristenUnie waar hij medewerker van was. Dat duurde tot hij dertig was en niet meer hoefde.
Van Middelkoop geeft aan moeite met gezag te hebben. "Tijdens die twee dagen militaire keuring voelde ik: dit is helemaal niets voor mij. Hier ga ik doodongelukkig van worden. Het is een vorm van eigenzinnigheid."
Van Middelkoop liet woensdagochtend in het Radio 1 Journaal weten dat de militaire vakbonden "milder zouden moeten zijn in de beoordeling van een zeer betrokken minister".
"Niemand moet mij zeggen dat ik niets heb met de krijgsmacht", aldus de minister. "In tegendeel. Alleen, ik ben een politicus en draag politieke verantwoordelijkheid. Je moet mij alleen niet vragen met terugwerkende kracht een uniform aan te trekken."
De minister benadrukte zijn betrokkenheid bij de krijgsmacht. "Ik heb mijn hele politieke leven al een focus op veiligheidspolitieke vraagstukken en voor de krijgsmacht. Als ze eerlijk zijn moeten ze toegeven dat het heel herkenbaar is."
"In die tijd was dienstplicht een heel ingrijpende plicht, maar een politieke carrière lag me meer."
(Bron)

Hij zegt in het interview ook dat ie moeite heeft met gezag, wat natuurlijk ook niet erg gewaardeerd wordt in de krijgsmacht.

Geen opmerkingen: