dinsdag, september 23, 2008

Van Middelkoop blij dat hij niet in dienst hoefde

AMSTERDAM - Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) was "heel blij" dat hij in de jaren zeventig "op een wettige wijze" de toen nog bestaande militaire dienstplicht niet hoefde te vervullen.
Dat zegt hij in een artikel in Vrij Nederland dat woensdag verschijnt. In de Kamer is verbaasd tot verontwaardigd gereageerd op deze uitlating.
De bewindspersoon kreeg van 1973 tot 1979 uitstel wegens 'persoonlijke onmisbaarheid' voor de GPV-fractie in de Tweede Kamer. De GVP was een van de voorlopers van de ChristenUnie (CU) en Van Middelkoop was medewerker van de Tweede Kamerfractie van de GPV.
Van Middelkoop geeft in Vrij Nederland aan moeite met gezag te hebben. "Tijdens die twee dagen militaire keuring voelde ik: Dit is helemaal niets voor mij. Hier ga ik doodongelukkig van worden. Het is een vorm van eigenzinnigheid."
Volgens zijn woordvoerder zou de minister zijn dienstplicht wel vervuld hebben als hij niet op deze wijze uitstel had gekregen. De minister heeft nooit geprobeerd zijn dienstplicht te ontduiken, hij was volgens de woordvoerder vooral blij omdat hij daardoor zijn droombaan bij de GPV-fractie kon vervullen.
Het CDA is verrast over deze "eerlijke" uitspraak."Ik had door de manier waarop hij over Defensie en zijn droomdepartement spreekt niet kunnen vermoeden dat hij heeft besloten om niet in dienst te gaan toen hij voor de keuze stond", zei Kamerlid Raymond Knops (CDA).
Hij noemt het "bijzonder" dat Van Middelkoop aan het hoofd van de organisatie staat waarvan hij indertijd vond dat hij daar niet in paste. Maar de coalitiegenoot vindt de uitlating geen reden om Van Middelkoops functioneren ter discussie te stellen.
De VVD vindt het "niet verstandig" van de minister om te zeggen dat hij moeite had met gezag en dat hij blij was geen dienstplicht te hoeven vervullen. "Ik hoop dat hij zijn uitspraken kan uitleggen aan onze militairen die elke dag bewijzen dat zij daar geen moeite mee hebben", zegt Arend Jan Boekestijn.
De PVV reageert feller en noemt het een "minister van Defensie onwaardig". Het is niet goed voor het moreel van de militairen in Afghanistan, stelt de partij.
(Bron)

Dit opent mogelijkheden. Ik word namelijk doodongelukkig van het betalen van belastingen en rekeningen. Dus daar ga ik maar eens mee ophouden, kan ik later nog minister van Financiƫn worden.
Overigens bestaat de dienstplicht bij mijn weten formeel nog steeds, maar de opkomstplicht niet meer.

Geen opmerkingen: