dinsdag, september 23, 2008

Elf doden bij bloedbad op Finse school

KAUHAJOKI - Een 22-jarige man heeft dinsdag op een school in het Finse plaatsje Kauhajoki een bloedbad aangericht. Hij schoot volgens de politie tien leerlingen dood, verwondde een andere leerling, stichtte brand en schoot daarna zichzelf in het hoofd.
De schutter overleed enkele uren later in het ziekenhuis in Tampere aan zijn verwondingen. Een andere gewonde verblijft nog in het ziekenhuis.
Matti Juhani Saari drong rond kwart voor elf in de ochtend het schoolgebouw, een instelling voor beroepsonderwijs, binnen en opende het vuur op een groep leerlingen die examen aflegde. Volgens de chef van de reddingsdiensten gebruikte hij een groot kaliber pistool.
Hij droeg een bivakmuts, zwarte kleding en een grote tas bij zich. De angst bestond even dat hij explosieven bij zich had. De man had sinds augustus 2008 een vergunning voor het gebruik van een pistool van het kaliber .22.
Op het moment van de schietpartij waren er volgens de rector van de school circa 150 leerlingen in het gebouw.Volgens de conciërge van de school brak er tijdens de schietpartij paniek en chaos uit. "Ik rende voor mijn leven", aldus de conciërge.
Hij vertelt dat twee meisjes in paniek naar hem toe kwamen en zeiden dat een rare man aan het schieten was. Daarop liep de conciërge naar het lokaal waar de in zwart geklede man juist naar binnen was gegaan.
"Ik keek door het raam en onmiddellijk beschoot hij me. Godzijdank ben ik niet geraakt, hij vuurde op me, maar ik rende zigzaggend." Daarop waarschuwde de man onmiddellijk de hulpdiensten.
De conciërge zei geen doden te hebben gezien toen hij het gebouw uitrende. "Ik zag wel twee studentes die in hun zij geschoten waren. Ik zag later een student naar buiten komen die op straat ineen stortte."
"De dader heeft constant geschoten en voorzag zijn wapen steeds van nieuwe magazijnen. "Hij liep kalm. Hij was voorbereid", aldus de conciërge.
Rond kwart over twaalf had de politie, die ook zou zijn beschoten door de dader, de situatie onder controle. Wel moest de brandweer op verscheidene plekken in het gebouw kleine brandjes doven.
De Finse politie heeft maandag nog gesproken met de schutter over videoclips die hij op YouTube had geplaatst. Daarin was te zien hoe hij schietoefeningen deed.
De politie liet de man weer vrij omdat er geen reden was om hem vast te houden. Ook leidde de aanhouding niet tot het in beslag nemen van de wapenvergunning of vuurwapen van de schutter.
In november had er in Finland ook al een schietpartij op een school plaats. Een 18-jarige leerling op een school in Tuusula schoot toen zes medeleerlingen, de directrice en een verpleegster van de school dood.
De schutter verwondde vervolgens zichzelf met zijn vuurwapen en overleed dezelfde dag nog in een ziekenhuis in Helsinki aan zijn verwondingen.
Finland kent na de Verenigde Staten en Jemen het grootste wapenbezit per hoofd van de bevolking.
(Bron)

Geen opmerkingen: