Chaos aantrekkelijker dan wachten in rij
AMSTERDAM - Een chaotische opstelling voor een kassa is vaak aantrekkelijker voor klanten dan een rij, zo blijkt uit een studie van Israëlische wiskundigen.
De wetenschappers van de universiteit in Tel Aviv onderzocht hoe proefpersonen reageerden op wachtrijen in winkels en bij loketten. Al snel kwamen ze er achter dat veel bedrijven klanten verliezen door de 'rijen-cultuur' in de westerse wereld, vooral als het druk is.
Uit hun onderzoek blijkt dat de meeste mensen een winkel verlaten als er al veel klanten in de rij staan om af te rekenen. Wanneer dezelfde mensenmassa zich echter voor de kassa opstelt in een ongeordende groep, wordt de kans groter dat nieuwe klanten wél blijven wachten.
Volgens hoofdonderzoeker Refael Hassin is daar een simpele wiskundige verklaring voor. "Als je in een groep van tien mensen in een ongeorganiseerde opstelling staat te wachten in een ijswinkel, wordt je gemiddeld als 5e geholpen, en soms al als eerste of tweede. Natuurlijk kan het voorkomen dat je als laatste wordt bediend, maar de statistieken van ons onderzoek zijn gebaseerd op menselijke beslissingsstrategieën. En de meeste mensen geven de voorkeur aan een chaotische opstelling, omdat er dan een grote kans is dat ze eerder worden geholpen dan wanneer ze netjes in een rij wachten."
Volgens Hassin zouden bedrijven er dan ook goed aan doen om wachtende mensen niet in een rij te dwingen. Wanneer er geen geordende wachtrijen voor een kassa staan, komen er volgens hem meer mensen in een winkel en wordt er dus ook meer geld omgezet. "Wachtrijen zijn weliswaar democratisch, maar mensen denken vooral aan zichzelf als ze in een rij staan."
(Bron)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten