Consumentenclubs stappen uit overleg ov-chipkaart
DEN HAAG - Consumentenorganisaties hebben zich maandag per direct teruggetrokken uit het overleg over de ov-chipkaart. Ze hebben er geen vertrouwen meer in dat "de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen".
De prijs, privacy en praktische problemen met overstappen, zijn volgens de ANWB, CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten, Consumentenbond, studentenvakbond LSVb en reizigersorganisatie Rover na vier jaar praten nog steeds niet opgelost.
Het besluit uit het overleg te stappen is een proces geweest, legt een woordvoerder van Rover uit. "Het gevoel is gegroeid dat het belang en het gemak van de reiziger steeds meer op de achtergrond raakten."
De groeperingen wijzen erop dat ze wilden meedenken vanwege het gemak dat de kaart de reizigers zou bieden. Maar ze hebben weinig vertrouwen in de afloop, gezien de "voortdurende stroom van nieuwe problemen en het niet oplossen van eerdere problemen".
"Niet alleen biedt de ov-chipkaart reizigers geen voordelen, het lijkt er zelfs op dat het elektronische kaartje de consument alleen maar nadelen biedt."
Reizen wordt duurder omdat er geen goedkopere retourtjes zijn en de kaart blijkt een eenvoudige prooi voor hackers. De consumentenclubs willen dat het vertrouwde papieren kaartje gewoon blijft bestaan naast het nieuwe elektronische vervoerbewijs.
"Wanneer de chipkaart zijn reisgemak waarmaakt, zal de consument er vanzelf op overgaan", vinden ze.
De Nederlandse Spoorwegen laten in een reactie weten dat ze de stap van de organisaties jammer vinden. Maar de NS blijven via 'hun' consumentenklankbord nog wel in gesprek met veel belangenclubs, ook over de ov-chipkaart, meldt een woordvoerster.
Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) reageert "zeer verrast" op het besluit van organisaties als ANWB, Consumentenbond en Rover om het vertrouwen op te zeggen in de ov-chipkaart.
Huizinga bekijkt of overleg met vervoersbedrijven en steden als Rotterdam en Amsterdam, dat half oktober plaatsvindt, naar voren kan worden gehaald, zei haar woordvoerster.
Huizinga, zo zei haar woordvoerster, vindt dat de consumentenbelangen "goed afgedekt" moeten zijn.
"Het consumentenbelang weegt zwaar mee bij haar beslissing om de strippenkaart uit te zetten."
(Bron)
Als je dan verrast bent, heb je wel een beetje boter op je hoofd...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten