'Dienstregeling NS leidt tot gebreken aan treinen'
AMSTERDAM - De nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) zorgt voor gebreken aan de treinen. Treinen zouden te lang met vierkante wielen blijven rijden, wat de kans op ontsporen vergroot. Dat zeggen de spoorwegvakbonden FNV en VVMC woensdag in het Algemeen Dagblad.
De rijtijden van de treinen leggen zoveel druk op het bedrijf dat al het materieel continu moet worden ingezet, waardoor er te weinig tijd is voor onderhoud.
Uit een overzicht van werkplaats Nedtrain zou ook blijken dat eind vorige week ruim driehonderd rijtuigen rondreden met gebreken, zoals deuren die niet open kunnen of defecte toiletten en verwarmingen.
"Omdat de tijd ontbreekt, kunnen veel defecten over het hoofd worden gezien", zegt FNV-bestuurder Roel Berghuis in de krant. "Er wordt pas gerepareerd op het moment dat het materieel echt niet meer verder kan." Ook de vakbond VVMC wil opheldering van NS-Reizigers. "We willen weten welke gevolgen dit heeft voor de veiligheid", zegt VVMC-bestuurder Wim Eilert.
De NS ontkent dat het onderhoud onder de maat is. "De mankementen aan treinen zijn voornamelijk wc's die niet werken, deuren die niet open gaan of een kapotte verwarming", stelt woordvoerder Ronald Stevens. "Maar de veiligheid van de treinen is absoluut nooit in het geding."
Stevens erkent dat er direct na de invoering van de dienstregeling in december logistieke problemen waren. Hij zegt echter dat er nu voldoende tijd is om defecten aan te pakken. "De onderhoudsachterstand hebben we sinds december gehalveerd tot ongeveer 150 rijtuigen."
De SP pleit voor een invoer van een APK voor treinen. Er moet wettelijk worden vastgelegd waar, wanneer en hoe treinen gecontroleerd moeten worden. Een commissie moet volgens de partij toezicht houden op naleving van de regels.
(Bron)
Deuren die niet open gaan, daar kan ik toch enge scenario's omheen bedenken...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten