maandag, januari 22, 2007

Topman Schiphol hekelt bagageregels

AMSTERDAM - Luchthaven Schiphol kampt dagelijks met problemen vanwege de nieuwe bagageregels. Oponthoud bij de veiligheidscontroles en boze passagiers zijn tweeënhalve maand na invoering van de regels nog aan de orde van de dag. Dat zegt operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol in Luchtvaartnieuws.nl.
Rutten pleit voor een aanpassing van de regels en wil overgaan op steekproeven. "Alleen dan wel op basis van goed vooronderzoek. Bijvoorbeeld door passagiers eruit te lichten waarover twijfels bestaan. Of extra controleren bij risicovluchten."
De nieuwe Europese bagageregels traden op 6 november in werking. Passagiers mogen nog maar op zeer beperkte schaal vloeistoffen meenemen. Volgens Rutten is de huidige situatie niet veel beter dan kort na de invoering van de scherpere controles.
"Meestal zie je bij nieuwe regels dat na een paar maanden de problematiek afneemt. Maar dat geldt niet voor de bagageregels. Dat is nog steeds een probleem, elke dag opnieuw. Een nieuwe regel die de afmetingen van handbagage aan banden moet leggen, gaat op 1 mei in. "De situatie wordt daardoor nog complexer", zegt Rutten.
Schiphol is een echte transferluchthaven en concurreert met andere luchthavens op snelle overstaptijden, stelt Rutten. "Opstoppingen bij veiligheidscontroles kunnen we daarbij niet gebruiken." Volgens Rutten worden op Schiphol de EU-regels beter nageleefd dan op andere grote Europese luchthavens. "Wij worden in Nederland erg streng in de gaten gehouden, in andere landen is dat wellicht minder het geval."
Rutten snapt goed waarom passagiers soms in verwarring raken. "Een pakje smeerbare kaas wordt als vloeistof gezien en mag de cabine niet in. Een Edammer is echter geen enkel probleem. De pot pindakaas moet eruit, maar duizend boterhammen met pindakaas kan je zo meenemen. Dat valt bijna niet uit te leggen."
(Bron)

Dat laatste snap ik nog wel. En een Edammer is geen vloeistof, maar kan natuurlijk wel uitgehold worden.

Geen opmerkingen: