dinsdag, januari 23, 2007

NS haalt normen niet

UTRECHT - Voor het tweede jaar op rij hebben de Nederlandse Spoorwegen de normen voor het op tijd laten rijden van treinen niet gehaald.
Van alle treinen reed vorig jaar 84,8 procent volgens de dienstregeling, waar dat 86 procent had moeten zijn.
De Nederlandse Spoorwegen hopen dat de nieuwe dienstregeling, die op 10 december van kracht werd, zorgt voor betrouwbaarder treindiensten. Vorig jaar sprak NS de verwachting uit dat in 2007 tussen de 87 en 89 procent van de treinen volgens het spoorboekje rijdt.
De Nederlandse Spoorwegen zijn content over een aantal andere zaken die uit het lopende klanttevredenheidsonderzoek komen. Zo steeg het aantal tevreden klanten (waardering 7 of hoger voor NS) vorig jaar van 67 naar 68 procent en verbeterde de sociale veiligheid naar 74 procent (71 procent in 2005).
Het aantal reizigers in NS-treinen nam in twee jaar tijd toe met 10 procent. De klanten waren iets meer te spreken over de informatievoorziening bij vertraging. Het spoorbedrijf heeft een aantal projecten opgezet om de informatie aan de reizigers verder te verbeteren. Zo worden intercity's in het voorjaar voorzien van tv-schermen met actuele reisinformatie.
De belangenorganisaties van consumenten noemen het "verheugend" dat reizigers zich veiliger voelen in de trein en dat ze in algemene zin tevreden zijn over het reizen per trein.
Er is echter ook kritiek. "De treinreizigers waren het afgelopen jaar in meerderheid nog niet echt tevreden over het op tijd rijden van NS en over de informatie bij vertragingen", aldus de organisaties, waaronder Rover, de ANWB en de Consumentenbond in een reactie.
Ze dringen aan op een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken voor het niet halen van de streefcijfers door NS. "Doel van dit onderzoek is niet het uitdelen van zwarte pieten, maar het duidelijk maken waar de oorzaken liggen en hoe deze knelpunten kunnen worden opgelost".
De organisaties willen ook dat NS "nu het op tijd rijden en het bieden van aansluiting opnieuw achterblijven bij de gestelde doelstellingen" de geldterugregeling verruimt voor reizigers die door een vertraging worden getroffen.
De grenzen voor terugbetaling liggen nu bij 30 en 60 minuten en moeten volgens de reizigersvertegenwoordigers bij 20 en 45 minuten komen te liggen.
(Bron)

De klanten die het echt zat zijn, pakken de trein niet meer. Dat is ook een manier om je 'tevredenheidscijfers' op te krikken.

Geen opmerkingen: