zaterdag, januari 27, 2007

Vandaag 62 jaar geleden werd Auschwitz bevrijd. Nadat daar 1,1 tot 1,6 miljoen mensen omkwamen, doordat ze direct afgemaakt werden, doordat ze zich kapot moesten werken, door uithongering, door ziekte (in totaal ongeveer 400.000 overlevenden). Terwijl de geallieerden al sinds '41 wisten wat er gaande was.
Hier wordt dat morgen herdacht, in het Wertheimpark in Amsterdam.

En dit is natuurlijk toeval:

NVU demonstreert in straten Apeldoorn

APELDOORN - Onder begeleiding van de Mobiele Eenheid en vele tientallen agenten heeft de Nederlandse Volks-Unie (NVU) zaterdagmiddag gedemonstreerd in een woonwijk in Apeldoorn. De NVU won vrijdagmiddag een kort geding tegen de gemeente Apeldoorn, die de partij slechts toestemming wilde geven voor de demonstratie op een deel van de route.
"We hebben de gang naar de rechter gemaakt omdat we te maken hadden met een onwillige burgemeester. Zoals jullie zien heeft het recht gesproken en zijn we aan het demonstreren. En dat blijven we doen", zei partijvoorzitter van de NVU Constant Kusters.
De partij voerde actie voor "het uitzetten van alle illegale, criminele en werkloze vreemdelingen". De partij koos voor Apeldoorn omdat de NVU meedoet aan de verkiezingen voor de Provinciale Staten in Gelderland.
Ongeveer honderd medestanders en partijleden kwamen zaterdag naar Apeldoorn. Getooid met Nederlandse vlaggen en een spandoek met de tekst 'Frei, sozial und national" liepen ze door Apeldoorn-Zuid. Burgemeester Fred de Graaf had liever een kortere route gezien omdat het door de NVU uitgestippelde traject door smalle straatjes en langs bouwterreinen loopt.
De ME had zichtbaar moeite de stoet, omringd door jongeren op zoek naar opstootjes, door de smalle straten te manoeuvreren. De regionale politie had ondersteuning gevraagd en gekregen van andere korpsen. De sfeer was agressief, maar de demonstratie verliep vreedzaam.
De stoet trok vooral bekijks van buurtbewoners. "Een paar jaar terug was het knokken, nu viel het wel mee", aldus een omstander. Hij is uit nieuwsgierigheid op de demonstratie afgekomen. "Hun ideeën ken ik niet. Dat volg ik allemaal niet."
Burgemeester De Graaf is blij dat de demonstratie, op wat opstootjes na, ordentelijk is verlopen. Wel krijgt de uitspraak van de rechter in het kort geding nog een staartje, zegt hij. "De rechter heeft mijn beslissing de route in te korten opgeschort, omdat er onvoldoende overleg geweest zou zijn met de NVU. Ik moet mijn beleid dus vooraf uitleggen aan de heer Kusters terwijl ik pas achteraf mijn verantwoordelijkheid hoef af te leggen aan de gemeenteraad. Dat is de wereld op z'n kop en dat zal ik de rechter melden."
(Bron)

Kunnen we niet ergens een plek maken, met goeie hekken eromheen, waar deze gasten en hun soortgenoten hun heilstaat kunnen oprichten?

Geen opmerkingen: