vrijdag, september 25, 2009

‘Corrigerende tik maakt kinderen minder intelligent’

AMSTERDAM – Kinderen die regelmatig een corrigerende tik of klap ontvangen, worden daarmee gehinderd in hun intellectuele ontwikkeling. Dat beweren Amerikaanse wetenschappers in een nieuwe studie.
Onderzoekers van de universiteit van New Hampshire brachten gedurende vier jaar de intellectuele ontwikkeling van 1500 kinderen in kaart.
De deelnemertjes aan het experiment die regelmatig door hun ouders werden gecorrigeerd met een tik of klap bleken na vier jaar minder vooruitgang te hebben geboekt. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite LiveScience.
Kinderen tussen de twee en vier jaar die vaak fysiek werden gestraft, scoorden na vier jaar gemiddeld 5 punten lager bij een IQ-test dan leeftijdsgenootjes die nooit klappen hoefden op te vangen.
Bij de 5 tot 9-jarige proefpersonen scoorden de kinderen die regelmatig werden gecorrigeerd met een klap gemiddeld 2,8 punten lager.
De onderzoekers maakten de resultaten van hun studie bekend op de International Conference on Violence Abuse and Trauma in San Diego.
Volgens de onderzoekers suggereren de resultaten van de studie een duidelijk verband aan tussen fysieke straffen en intelligentie. De invloed van andere factoren zoals de opleiding en het inkomen van de ouders werd ook meegenomen in het onderzoek.
“Zelfs de frequentie waarmee ouders hun kinderen slaan, maakt al verschil”, zo verklaart hoofdonderzoeker Murray Straus in de Britse krant The Daily Telegraph. “Hoe meer er wordt geslagen, hoe langzamer de mentale ontwikkeling van een kind verloopt.”
“Alle ouders willen slimme kinderen”, aldus Straus. “Dit onderzoek laat zien dat het voorkomen van fysieke straffen daarbij kan helpen.”
(Bron)

Geen opmerkingen: