maandag, februari 28, 2005

'Belletje trekken op internet moet stoppen'

AMSTERDAM - Een net nieuwe dienst die door De Telefoongids op het internet wordt aangeboden, wordt aangepast om elektronisch belletje trekken te voorkomen. Het 'Direct Bellen' maakt het consumenten mogelijk bedrijven en particulieren via het internet 'plat te bellen' zonder dat de dader te achterhalen is, schrijft de Volkskrant maandag.
Direct Bellen biedt toegang tot de gegevens van 600 duizend bedrijven met een internetverwijzing. Wie op deze verwijzing klinkt, kan zijn eigen nummer invoeren, zodat De Telefoongids een verbinding brengt tussen bedrijf en klant. Omdat het systeem echter niet nagaat of het invoerde nummer wel van de gebruiker is, biedt het de mogelijkheid bedrijven te 'pesten'.
Telefoongids BV, die de digitale telefoongids in 2003 van telefoonbedrijf KPN overnam, werkt aan een oplossing om 'telefoonterreur' te voorkomen. De website gaat internetters die een direct gesprek aanvragen van een pincode voorzien. Alleen als die wordt ingevoerd komt een verbinding tot stand. Geterroriseerde bedrijven kunnen in de tussentijd ook gewoon 'Direct Bellen' blokkeren door toets twee te drukken.
(Bron)

Geen opmerkingen: