maandag, augustus 09, 2010

Tijger ligt in slaap bovenop me. Ineens wordt ze met een ruk wakker, kijkt strak in de richting van het raam en gaat er vandoor.
Bekend patroon inmiddels, en inderdaad: een tijdje later komt ze wild rondrennen in de kamer met een muis in haar bek. Zodra ze die gaat zitten opeten stuur ik haar naar buiten.
Even later komt ze weer binnen, en ook weer geheel volgens het bekende patroon gaat ze brokjes zitten eten, zich uitgebreid poetsen en daarna komt ze weer bij me liggen, opgerold en wel.
Daarna: ze wordt met een ruk wakker, stuift naar buiten, komt later binnen met een muis waarmee ze als een wervelwind door het huis racet en slim genoeg eet ze 'm buiten op. Daarna brokjes, poetsen, slapen.
Derde keer: mevrouw ontwaakt uit haar slaap, luistert, rent naar buiten, komt met prooi naar binnen, rent rond, maar verdomt het om weer naar buiten te gaan met het beestje. Ze laat het maar zo'n beetje zitten, eet wel wat brokjes en doet de poetsbeurt en gaat dan wat anders doen. Misschien dat het oog toch wat groter was dan de maag of dat de derde muis gewoon niet zo smaakte.

Aanvulling: iemand die het zou moeten kunnen weten, stelt dat het een bruine rat is, of beter was. Bij zoeken naar verschillen zie ik dingen als "Het verschil: de grootte, dat is ook goed te zien bij een jong ratje, daar is het hoofd in verhouding nog te groot" - maar dat is in dit specifieke geval niet zo'n handig determinatiekenmerk ;p

Muis

6 opmerkingen:

Anoniem zei

dit is 1 van de smerigste foto's die ik in tijden heb gezien :-(

Jeanne

Hippo zei

Sorry...
En toch haalt het het niet bij de keer dat de dame de muis wel op had gevreten (met huiveringwekkend gekraak) en er echt een plas bloed lag :-(

Eline zei

dit ziet er inderdaad uit als een ratje. Anatomie heb ik nooit op school gehad, wat is gelige ovale ding rechts boven ?

Hippo zei

Ik heb wel anatomie gehad, van de mens vooral, maar ik heb de aanvechting om dit geheel eens compleet te gaan uitpluizen weten te bedwingen...

Theo zei

Een bruine rat is ook echt bruin -in ieder geval van vacht (staart en poten weet ik niet meer..). Deze vacht lijkt me eerder zwart of grijs.
Van bruine ratten herinner ik me nog dat ze zich heel veel sneller vermeniguldigen dan zwarte.

Deze gaat zeker niet meer voor nageslacht zorgen.

Hippo zei

Theo: de vacht was echt bruin hoor, dat kun je nog een beetje zien aan de 'verste' kant.
Dat de vacht zo donker lijkt, komt door het bloed dat erin zit.