zondag, juli 29, 2007

'Wiet vergroot kans op psychose'

Wetenschappers tornen opnieuw aan de onschuldigheid van de joint. Uit onderzoek blijkt namelijk dat gebruikers van de populaire drug 40 procent vaker een psychotische aandoening krijgen dan mensen die geen cannabis gebruiken.
Regelmatige blowers lopen een aanzienlijk groter risico op mentale klachten als schizofrenie, hallucinaties en waanvoorstellingen, zeggen Britse experts.
Toch blijft de kans dat een wietgebruiker daadwerkelijk een psychose krijgt klein. De aandoening komt namelijk maar weinig voor. Cannabisgebruik zou bij 14 procent van de Britse jongeren met psychische problemen een rol spelen.
Een link tussen de drug en het krijgen van een depressie konden de onderzoekers niet leggen. Ook is het niet zeker of wiet daadwerkelijk psychoses veroorzaakt.
Het kan zijn dat mensen die de drug gebruiken geestelijk sowieso al minder stabiel zijn, wat schizofrenie in de hand werkt, aldus de onderzoekers.
(Bron)

Of mensen die gevoelig zijn voor psychoses neigen eerder tot wietgebruik. Wat misschien bij de één dempend werkt, en bij de ander (of in andere omstandigheden) het 'uitbreken' van de psychose in de hand werkt?
Ooit kende ik iemand met wie het niet zo geweldig goed ging. Hij blowde veel, maar dat was niet zijn belangrijkste probleem. Ik zal me altijd herinneren hoe zijn vriendin en ik hem opzochten, toen hij met spoed op een gesloten afdeling was opgenomen. We wisten beiden niet wat te verwachten, maar hij was heel... normaal.
Ik zat me net af te vragen of medicijnen zo snel konden werken, toen hij een lang, verward, angstig en dreigend verhaal hield over controlesystemen in de asbak en de mannetjes die uit die asbak kwamen en dat hij heus wel wist dat wij erbij hoorden.

Sinds die tijd vermoed ik eigenlijk dat hij zonder al dat blowen niet zo acuut gek geworden was - maar dat ie zonder blowen misschien wel eerder ingestort was.
(Overigens was deze jongen na behandeling weer redelijk 'gewoon' - nog steeds blowend maar wel veel minder.)

Geen opmerkingen: