woensdag, augustus 01, 2007

Ruim 200 redenen voor seks

WASHINGTON - Sommigen doen het om warm te worden, terwijl anderen graag wat calorieën willen verbranden na een zware maaltijd. De belangrijkste reden om met iemand naar bed te gaan, is lang niet altijd passie.
Dit blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse University of Texas dat binnenkort in het wetenschappelijke tijdschrift Archieven van Seksueel Gedrag staat.
Wetenschappers hebben 237 verschillende redenen vastgesteld waarom mensen aan seks doen. Dat varieerde van 'het voelt goed' tot het spirituele 'om dichter bij God te komen'. Ook het manipulatieve 'om hogerop te komen' werd genoemd en het altruïstische 'ik wilde dat de andere persoon zich goed voelde'.
De meest gegeven antwoorden waren aantrekkingskracht, genot, affectie, liefde, romantiek, opwinding, het verlangen te behagen, avontuur en gelegenheid.
Maar ook antwoorden als 'ik had een baan nodig', 'ik verveelde me', 'ik wilde van mijn hoofdpijn afkomen', 'ik was dronken', 'ik wilde wraak nemen op mijn partner' en 'ik wilde een ander gespreksonderwerp aansnijden' kwamen voorbij.
Het onderzoek bevestigde wat velen reeds vermoedden: mannen en vrouwen denken anders over seks. Voor mannen is seks is vooral een fysieke ervaring, terwijl de verlangens van vrouwen gebaseerd zijn op emotionele behoeftes, aldus de onderzoekers.
Vrouwen zeiden vooral: "Ik realiseerde me dat ik verliefd was", terwijl mannen eerder geneigd waren te zeggen: "Ik wilde het aantal bedpartners verhogen".
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat mensen heel complexe seksuele motivaties hebben. Of personen wel of niet gemeenschap hebben, lijkt af te hangen van veel verschillende factoren, zoals geslacht, aantrekkingskracht, gevoeligheid en sociale status.
Waarom mensen de liefde bedrijven was tot op heden nog weinig onderzocht, zo zeiden de onderzoekers. Wetenschappers hebben volgens hen misschien altijd verondersteld dat het antwoord voor de hand lag.
Meer dan 2000 mannen en vrouwen van 17 tot 52 jaar zijn ondervraagd voor het onderzoek.
(Bron)

Geen opmerkingen: