maandag, december 17, 2007

Kou heeft wel iets. Dat heldere vriesweer, rijp, alles kraakt als je een berm oversteekt op weg naar de bushalte, veel sterren 's nachts, de roze zonsopkomsten en -ondergangen...
Het is alleen jammer dat diezelfde kou ervoor zorgt dat ik bij elke koud-warm-koud-overgang zowat stik omdat m'n longen op slot gaan.

De bij-effecten van astmatische bronchitis met een fikse virusverkoudheid: je hoest je suf; je slaapt slecht want je kunt niet liggen, terwijl je al zittend wegsuft en onderuit zakt en na een half uur wakker wordt omdat je dan zover niet-verticaal meer bent dat je het gevoel hebt dat je bent 'volgelopen' en je eerst enorm moet hoesten voor je weer rustig kunt zitten; borst, ribben, schouders, rug - alles gaat zeer doen.
Dan wordt het minder, oftewel beter: de hoest neemt wat af, de koorts zakt, de neus loopt niet meer, de oren doen minder zeer, de ribben komen weer tot rust en je kunt alweer een stuk lekkerder slapen - liggen lukt nog niet maar half onderuit slaapt al een stuk prettiger.
De ergste hoestkrampen zijn ook over, zodat je wat meer kunt eten zonder het bij de volgende hoestbui direct weer kwijt te raken. Allemaal erg gunstig. Minder moe ook.
Alles wees op een virus, dus blijkbaar heb je dat er nu onder, tijd om te herstellen.
Dacht je.
Een dag later hoest je nog veel erger, en anders - en dat moet snel over gaan, anders lijkt het toch verdacht veel op het bekende scenario: virusinfectie baant de weg voor een bacteriƫle infectie.
Vannacht weer half-uren-slaap, maar ik voel me nog redelijk fit. Toch gaan werken, dat ging best, dus dat is een goed teken. Af en toe een beperkte hoestkramp waarvan de collega's zich rotschrikken (ik zou eens een opname moeten maken 's nachts, dan schrikken ze niet meer van zo'n hoestbui overdag).
Dus, duimen dat de koorts wegblijft, dat ik kan blijven hoesten zodat het niet gaat broeien maar dat ik wel zelf in de hand heb hoeveel en hoe erg. Dat geeft me ook de kans om mezelf nu even te bombarderen met gezond eten - alle beetjes helpen.
Dus, ik ga een grapefruit slachten en dan m'n bed in :-)

Geen opmerkingen: