maandag, juli 13, 2009

Ratelband breekt koninklijke vaas

AMSTERDAM - Emile Ratelband heeft zaterdag een koninklijke vaas uit zijn handen laten glippen. Koningin Wilhelmina beschilderde het koninklijke kunststuk voor haar personeel. De positiviteitsgoeroe vindt het vreselijk en heeft beloofd de restauratie te betalen.
Wilhelmina beschilderde de vaas in 1902. Hoeveel het voorwerp waard was en wie de eigenaar is, weet Ratelband niet.
Hoewel de vaas op kosten van de 60-jarige Ratelband wordt gerestaureerd, zal het voorwerp in waarde dalen, zo realiseert de positiviteitsgoeroe zich ook. "Wat ik heb gedaan, is ontzettend stom."
De Tsjakka-bruller was door het Nederlands Tegelmuseum uitgenodigd een tentoonstelling over spreuken te openen. "Ik verkondig immers zelf ook tegeltjeswijsheden." Het ongelukje gebeurde toen hij een cameraploeg een rondleiding gaf.
"In het museum mag je aan de spullen komen. Op een gegeven moment pakte ik de vaas op en wilde hem omdraaien om de tekst op de zijkant te laten lezen, maar hij gleed uit mijn vingers."
Een conservator heeft de scherven bij elkaar geraapt. Ratelband is er vervolgens met de staart tussen de benen vandoor gegaan, zegt hij. "Ik dacht: wegwezen hier! Ik wilde het liefst in het niets verdwijnen", aldus Ratelband maandag.
Hoeveel de restauratie Ratelband gaat kosten, weet hij niet. De kosten kan hij niet betalen van het geld dat hij kreeg voor de opening, aangezien hij dat voor niets deed.
(Bron)

Geen opmerkingen: