vrijdag, januari 18, 2002

In Vrij Nederland: een verslag van de Dance against monarchy afgelopen zaterdag in Amsterdam. Het artikel maakt melding van spandoeken met 'Oranje, franje, beu' en '1966: 1-0, 1980: 2-0, 2002: 3-0'.
Ze hebben de tekst van het door Gerard Jan Heering geschreven republikeinse volkslied erbij gezet, en dat voorbeeld neem ik graag over.

Wilhelm en Máxima gaan trouwen
Zij is van duister bloed
Hij wil de trouw behouwen
Voor hem en zijn gebroed
Geen prince van Oranje
Wordt hier getolereerd
Geen koning, hof met franje
Ik blijf vrij (en) onverveerd

Met schild en knuppel in de klauwe
Zien dienders op ons neer
De Republiek getrouwe
Stel ik mij fier teweer
Dat ik doch vroom mag blijven
Standvastig 't allerstond
Die poppenkast verdrijven
Van Neerlands Platte Grond

Geen opmerkingen: