maandag, april 02, 2007

Storing bij pinnen in winkels

UTRECHT - Een technische storing heeft maandag tot problemen geleid rondom het pinnen in veel winkels. Dat heeft een woordvoerder van Equens, dat het betalingsverkeer in Nederland regelt, bevestigd. De problemen deden zich voor bij bankpasjes van de Postbank.
In de nacht van zondag op maandag deed zich een incident voor tijdens onderhoudswerkzaamheden. Bij winkeliers en eigenaren van tankstations die vervolgens hun betaalautomaat tussen vier uur 's nachts en half negen 's ochtends aanmeldden, deden zich problemen voor. Mensen met een Postbankpas konden niet betalen.
Een zegsvrouw van Equens liet weten dat winkeliers het probleem kunnen oplossen door hun betaalautomaat af te melden en zich vervolgens weer aan te melden. Niet bekend is hoe groot het aantal gedupeerde winkeliers is. Equens, het voormalige Interpay, heeft banken geïnformeerd over hoe zij winkeliers kunnen helpen.
Namens winkeliers gaat de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) aan Equens enkele kritische vragen stellen. "We zullen ze per brief vragen of ze onderzoek willen doen naar de oorzaak, zodat we zeker weten dat het niet nog eens gebeurt",aldus een woordvoerder.
Een eventuele eis tot schadevergoeding noemt de RND "een zaak van de ondernemers zelf". "Maar als er massaal schade is geleden, kunnen we altijd zien wat de mogelijkheden zijn", aldus de zegsman. Over het algemeen vindt de RND wel dat betalingen via pin betrouwbaar zijn.
(Bron)

Geen opmerkingen: