vrijdag, april 27, 2007

Tori Amos pleit voor revolutie op hoge hakken

AMSTERDAM - Tori Amos laat er op haar nieuwste album 'American doll posse' geen twijfel over bestaan: George Bush en consorten hebben wat haar betreft hun langste tijd gehad.
"Is dit de waanzin van Koning George?", vraagt ze retorisch in het openingsnummer 'Yo George'. "We hebben de laatste jaren zo veel moeten inleveren", stelt de zangeres. "Dat geldt voor iedereen die geen blanke heteroseksuele man is die het rechtse, christelijke bewind steunt."
Niet eerder was de mysterieuze pianovirtuoos zo uitgesproken in haar politieke stellingname. Bush, de oorlog in Irak, religieus fundamentalisme en seksuele onderdrukking komen op weinig verhullende wijze aan bod.
Het epische album eindigt met de anti-oorlogshymne 'Dark side of the sun'. "Hoeveel jonge mannen moeten hun leven opofferen, en hun liefde voor een vrouw, in ruil voor de zieke belofte van een hemel?", vraagt de rossige artieste zich af.
Dat het conservatieve christendom ten grondslag ligt aan alles wat fout is in Amerika, staat voor de 43-jarige domineesdochter buiten kijf. "Ik moest uiteindelijk onder ogen zien dat de leer van Christus wordt gemanipuleerd om de massa voor de gek te houden", vertelt ze.
"De tentakels van de kerk zijn verstrengeld met de politiek. Als domineesdochter kan ik op heerlijke wijze hun trucs zichtbaar maken, hoe ze mensen emotioneel in de houdgreep houden en onder je huid gaan zitten."
Een nieuwe feministische golf is de oplossing, stelt Amos, die sinds haar debuutalbum 'Little earthquakes' in 1992 bekend staat als voorvechter van zowel de maatschappelijke als seksuele emancipatie van vrouwen. "Ik roep mijn zusters op om in opstand te komen tegen deze overmacht", zegt ze strijdbaar.
"Ik geloof dat vrouwen beslissingen moeten nemen over wat er in de wereld gebeurt, net als mannen, samen aan een grote ronde tafel. Het gaat namelijk niet zo goed en er wordt slechts met geweld gereageerd. Het wordt tijd dat hoge hakken de wereld veroveren."
Het uitblijven van werkelijke gelijkheid tussen mannen en vrouwen, wijt de artieste, die bij het grote publiek vooral bekend is van de hit 'Cornflake girl', ook aan de opstelling van vrouwen. "Ik maak me druk om hoe we onszelf zien", legt Amos uit. "Sommige meisjes willen niets te maken hebben met hun eigen lichaam, ze kwijnen weg. Wij vrouwen moeten eerst onze innerlijke demonen verjagen, voordat we objectief kunnen kijken naar wat er zich buiten ons afspeelt."
Voor haar negende studioalbum, dat vanaf vrijdag in de winkel ligt, riep Amos de hulp in van vijf alter ego's, die een eigen kapsel, kledingstijl, en persoonlijkheid hebben. Isabel, Clyde, Pip, Santa en Tori vertegenwoordigen niet alleen de verschillende karaktertrekken van de zangeres, maar ook vijf godinnen uit het Griekse pantheon.
In het muzikale universum van de zangeres vertegenwoordigen de godinnen Artemis, Demeter, Persephone, Athena en Aphrodite menselijke eigenschappen als strijdbaarheid, liefde en sensualiteit.
"De klassieke mythologie is zo rijk", vertelt ze. "De moedergodinnen uit de oudheid hebben zo veel te bieden, ze waren zo machtig. Waarom denk je dat ze zijn verdwenen? Ze waren zo invloedrijk, dat de monotheïstische religies ze hebben verdreven."
Dat de verschillende personages meer zijn dan een leuke gimmick, blijkt uit de sterk uiteenlopende muziekstijlen en songteksten op het album. Zo zijn de politieke nummers voorbehouden aan de revolutionaire Isabel.
Clyde bezingt meer romantische, ingetogen onderwerpen, terwijl het beschadigde jonge meisje Pip een rauw geluid laat horen. "Ik zoek in mijn leven altijd naar manieren om te kunnen blijven groeien", verklaart Amos.
"Door sommige onderdrukte karaktereigenschappen tot uiting te laten komen, kreeg ik een beter beeld van de vrouw die ik kan zijn. Alle vrouwen in de 'posse' streven naar bewustzijn en verlichting."
(Bron)

Geen opmerkingen: