zaterdag, november 22, 2008

Jawel: wakker in een (beetje) witte wereld. De daken waren wit, dat was het wel zo'n beetje. Maar het oogde grijs genoeg voor méér, zelfs toen de zon tussen die bewolking opkwam en alles in een roze-oranje gloed zette.
Afwisselend zon en sneeuw dus daarna, en het werd wel steeds witter, maar het smolt elke keer ook erg snel weg. In Vijlen, Zuid-Limburg, lag 7 centimeter, maar hier kwamen we niet verder dan een centimetertje op alle plekken die al koud waren (van vogelhuisje en schutting tot auto's en brievenbussen).
Lui in bed aan het lezen, steeds even naar buiten gluren: valt er al weer wat? Valt er al wat méér? En ineens hoorde ik een geluid dat al bijna ouderwets klinkt: een sneeuwschep! Zou het dan echt... Maar nee, iets verderop zijn ze een tuin aan het betegelen (tsss), en daarvoor moest alles sneeuwvrij zijn, dus die paar vlokjes die steeds vielen moesten weg. Een bezem leek me dan praktischer, eigenlijk.
Maar nu hoor ik zowaar Gerrit Hiemstra op de radio waarschuwen dat de sneeuw uit het noorden richting zuiden komt, zo'n 5 centimeter, dat er flinke overlast kan ontstaan en dat het nog wel even duurt.
Ik hoop dat ie gelijk krijgt - niet wat die overlast betreft natuurlijk, maar het KNMI waarschuwt tegenwoordig nogal snel en uitvoerig bij sneeuw, sinds die dag dat een aantal snelwegen zo ongeveer geëvacueerd moesten worden omdat er complete sneeuwduinen ontstonden, 2005 geloof ik? (Sowieso een raar weerjaar.)
Intussen vlokt het af en toe even, waarna het weer droog wordt. De afwisseling met regen die er vanochtend nog was, is er nu niet meer, maar ik schat in dat het eerder helemaal droog wordt dan dat het nu doorzet met de sneeuw. Als we een heldere nacht krijgen, wordt het behoorlijk fris lijkt me.

Geen opmerkingen: